Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1624
Title: THE DEVELOPMENT AND DISTRIBUTION CHANNEL OF THAI SPIRIT HOUSE IN TALAT CHINDA SUB-DISTRICT, SAM PHRAN, NAKHON PATHOM
การพัฒนาผลิตภัณฑ์ และช่องทางการจัดจำหน่าย ผู้ประกอบธุรกิจศาลพระภูมิเจ้าที่ ในตำบลตลาดจินดา อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม
Authors: Kanyarak BURANAPAN
กัลยรักษ์ บูรณพันธุ์
Suwicha Warawichienwong
สุวิชา วรวิเชียรวงษ์
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: ศาลพระภูมิ
การพัฒนาผลิตภัณฑ์
ช่องทางการจัดจำหน่าย
SPIRIT HOUSE
PRODUCT DEVELOPMENT
DISTRIBUTION CHANNEL
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This research aimed to study and devise a guideline for the development of product forms and the distribution channels of Thai spirit house business in Talat Chinda sub-district, Nakhon Pathom. The major informants were the owners of Thai spirit house business in Talat Chinda sub-district, Nakhon Pathom. The data was collected from in-depth interviews and group conversations. The methodology used was Husserl’s phenomenology. The results showed that the business owners started their business as retailers, selling spirit houses obtained from other producers. As their business developed, they were able to manufacture and sell their own spirit houses to customers who spread the business reputation by word of mouth. The products were later improved with contemporary and unique decoration designs. However, the business did not go well as expected due to the lack of skilled labors and the decline in demand as time changed. Regarding the distribution channels, the business owners retailed their products through their own shops. On the one hand, the salespersons were able to close the deals more easily but on the other hand, the channel was a one-sided communication which did not allow the demands of new customers to get through. The products were also wholesaled to other areas. This channel enhanced distribution effectiveness and reduce the costs of storage and inventories. However, the business was exposed to the risks of oversupply andunderselling because the retailers in the areas might be unable to distribute the products. The research provided three suggestions; labor skills should be developed in order to improve the products and passed onto the other labors to increase production capacity used to produce the business’s signature products; online social media should be used as another distribution channel so that the customers can easily access to the products; and other strategies should be employed such as pricing, promotion, logistics, and after-sales service to raise the competitiveness.
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวางแนวทางในการพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์ และช่องทางการจัดจำหน่ายศาลพระภูมิเจ้าที่ ในตำบลตลาดจินดา อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม ผู้ให้ข้อมูลหลักคือ ผู้ประกอบการธุรกิจศาลพระภูมิในตำบลตลาดจินดา อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม ผู้วิจัยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกและการจัดสนทนาแบบกลุ่มเก็บรวบรวมข้อมูล ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบปรากฏการณ์วิทยาตามแนวคิดของ ฮัสเซิร์ล ผลการวิจัยพบว่า ผู้ประกอบการ เริ่มต้นกิจการโดยรับศาลพระภูมิมาจากแหล่งผลิตอื่นเพื่อขายปลีก และพัฒนาธุรกิจจนสามารถผลิตศาลพระภูมิ ขึ้นเอง ขายลูกค้าที่ได้รับคำแนะนำมาแบบปากต่อปาก พัฒนาผลิตภัณฑ์ โดยออกแบบลวดลายใหม่ ให้เข้ากับยุคสมัย เป็นแบบเฉพาะของร้านแต่ไม่ประสบความสำเร็จตามที่คาดหวัง เพราะขาดแคลนแรงงานที่มีความรู้ความสามารถ และศาลพระภูมิได้รับความนิยมน้อยลงเนื่องจากยุคสมัยที่เปลี่ยนแปลงไป ช่องทางการจัดจำหน่าย ผู้ประกอบการใช้การจัดจำหน่ายหน้าร้าน ช่วยให้พนักงานปิดการขายง่ายขึ้น แต่มีข้อเสียคือเป็นการสื่อสารทางเดียว ทำให้ไม่ทราบความต้องการของลูกค้า กลุ่มใหม่ และการขายส่งร้านค้าในเขตพื้นที่อื่น ช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการกระจายสินค้า ลดค่าใช้จ่ายในการเก็บสินค้าและสินค้าคงคลังแต่มีความเสี่ยงผลิตสินค้าเกินความต้องการ ร้านค้า ในเขตอื่นยังไม่สามารถกระจายสินค้าได้ ทำให้ถูกกดราคา ข้อเสนอแนะ ควรพัฒนาฝีมือแรงงานให้มีความรู้ความสามารถในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ และถ่ายทอดความรู้ให้กับแรงงานคนอื่นๆ เพื่อเพิ่มกำลังการผลิตสินค้าที่มีรูปแบบเฉพาะของร้าน และเพิ่มช่องทางการจัดจำหน่าย โดยใช้สื่อออนไลน์ เพื่ออำนวยความสะดวกลูกค้าในการเข้าถึงผลิตภัณฑ์ และนำกลยุทธ์ด้านอื่นๆ มาปรับใช้ เช่น ราคา การส่งเสริมการขายการขนส่ง และบริการหลังการขายเพื่อสร้างความได้เปรียบในการแข่งขัน
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1624
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56602301.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.