Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1635
Title: THE  CONSTRUCTION SPIRITUALITY OF CORPORATE ENTREPRENEURSHIP WHITIN ORGANIZATION OF HOTELS IN THAILAND.
การสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การของธุรกิจโรงแรมในประเทศไทย
Authors: Suwachat PITAKTIM
สุวชัช พิทักษ์ทิม
Viroj Jadesadalug
วิโรจน์ เจษฎาลักษณ์
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: จิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบภายในองค์การ
การจัดโครงสร้างองค์การตามสถานการณ์
บทบาทความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลง
วัฒนธรรมการปรับตัวระดับองค์การ
นวัตกรรมการบริการ
กลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่
ผลการดำเนินงาน
Construction Sprit of Corporate Entrepreneur
Organizational Structural Contingency
Transformational leadership
Organizational Cultural Adjustment
Service Innovation
New Competitive Strategy
Operational Results
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of study were to test the cause and result of construction sprit of corporate entrepreneur in the hotels in Thailand : 1. To test the making of  construction sprit of corporate entrepreneur influencing to service innovation. 2. To test the making of  construction sprit of corporate entrepreneur influencing to new competitive strategy.  3. To test the making of  construction sprit of corporate entrepreneur influencing to operational results.  4. To test the service innovation and new competitive strategy influencing to operational results. 5.  To test the risk management ability influencing to service innovation and new competitive strategy to operation results. 6.  To test the making of  of structural contingency , transformational leadership, and cultural adjustment influencing to construction sprit of corporate entrepreneur.  This was mixed between quantitative and quality research , the quantitative for testing  causal and rational relationship by questionnaire with the hotel executives that were 393 members of Thai Hotel Association in Thailand , gathered by questionnaires, qualitative research  by in-depth interview with 5 hotel executives awarding Thailand Tourism Award,  statistics for hypothesis test were the second order confirmatory analysis  The results of study found that 1) the construction sprit of corporate entrepreneur had positive influence to the service innovation.  2)  ) the making of  construction sprit of corporate entrepreneur had positive influence to the new competitive strategy.  3) the construction sprit of corporate entrepreneur had positive influence to organizational operational results. 4) the service innovation and new competitive strategy had positive influences to organizational operational results.  5) the risk management ability had positive influence to service innovation ,  new competitive strategy, and operation result. 6) the organizational structural contingency, transformational leadership, and cultural adjustment had positive influences to construction sprit of corporate entrepreneur ,the confirmatory factor analysis found that the model as hypothesis was harmonious to empirical data ; Chi-square = 292.66, p-value of Chi-square was 0.07 , Chi-square / df = 0.70 CFI = 0.98 ,GIF = 0.94 , AGFI = 0.93 , and RMSEA = 0.01  It supported the result of qualitative study found that entrepreneurial spirit of hotel business, The manager must focus on transformational leadership, especially the leader should motivate the staff, structural contingency for changing business circumstances, including the manager must create learning culture inside organization for service knowledge exchange among them leading to new competition strategy, and service innovation of hotel business that influence to more effective management. The benefits of study explained causal factors and the result of making  entrepreneurial spirit consisting of main principle : the aspect of resource and contingency theory were brought to information for  management , making organizational entrepreneurial spirit, conceptual integration and combining between them.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อทดสอบอิทธิพลการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การที่มีต่อนวัตกรรมการบริการ 2) เพื่อทดสอบอิทธิการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การที่มีต่อกลยุทธ์ทางการแข่งขันรูปแบบใหม่  3) เพื่อทดสอบอิทธิพลการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การที่มีต่อผลการดำเนินงานขององค์การ  4) เพื่อทดสอบอิทธิพลของนวัตกรรมการบริการและกลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่ที่มีต่อผลการดำเนินงานขององค์การ 5) เพื่อทดสอบอิทธิพลของความสามารถในการจัดการความเสี่ยงที่ส่งผลต่อนวัตกรรมการบริการและกลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่ กับผลการดำเนินงานขององค์การ 6) เพื่อทดสอบอิทธิพลของการจัดโครงสร้างองค์การตามสถานการณ์ บทบาทความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและวัฒนธรรมการปรับตัวในระดับองค์การ ที่มีต่อการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานระหว่างการวิจัยเชิงปริมาณและการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณเพื่อทดสอบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและ ผลลัพธ์ด้วยแบบสอบถามกับผู้บริหารระดับสูงของโรงแรม ที่เป็นสมาชิกสมาคมโรงแรมไทย ในประเทศไทย จำนวน 393 ท่าน และวิจัยเชิงคุณภาพโดยวิธีปรากฎการณ์วิทยาจากการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้บริหารระดับสูงของโรงแรมที่ได้รับรางวัลอุตสากรรมท่องเที่ยวไทย (Thailand Tourism Award) จำนวน 5 ท่าน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน 2 อันดับ ผลการวิจัยพบว่า 1) การสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การมีอิทธิพลเชิงบวกต่อนวัตกรรมการบริการ 2) การสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การมีอิทธิพลเชิงบวกต่อกลยุทธ์ทางการแข่งขันรูปแบบใหม่  3) การสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การมีอิทธิพลทางบวกต่อผลการดำเนินงานขององค์การ  4) นวัตกรรมการบริการและกลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อผลการดำเนินงานขององค์การ 5) ความสามารถในการจัดการความเสี่ยงมีอิทธิพลเชิงบวกต่อความสัมพันธ์ระหว่างนวัตกรรมการบริการและกลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่ กับผลการดำเนินงาน  6) การจัดโครงสร้างองค์การตามสถานการณ์ บทบาทความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและวัฒนธรรมการปรับตัวในระดับองค์การ มีอิทธิพลเชิงบวกการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน พบว่าโมเดลตามสมมติฐานมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์นั้นผ่านเกณฑ์ โดยค่า Chi-square เท่ากับ 292.66 p-value ของค่า Chi-square เท่ากับ 0.07 ค่า Chi-square / df เท่ากับ 0.70 ค่า CFI เท่ากับ 0.98 ค่า GIF เท่ากับ 0.94 ค่า AGFI เท่ากับ 0.93 และค่า RMSEA เท่ากับ 0.01  สอดคล้องกับผลการวิจัยเชิงคุณภาพที่พบว่าการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การของธุรกิจโรงแรม ผู้บริหารต้องให้ความสำคัญกับบทบาทความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลง โดยเฉพาะผู้นำต้องมีการสร้างแรงบันดาลใจให้กับพนักงานภายในองค์การ การปรับโครงสร้างองค์การตามสถานการณ์ของสภาพแวดล้อมทางธุรกิจที่เปลี่ยนแปลงไป รวมทั้งผู้บริหารต้องสร้างวัฒนธรรมการเรียนรู้ให้เกิดขึ้นกับทุกแผนกภายในองค์การ เพื่อให้เกิดการแลกเปลี่ยนความรู้ด้านการบริการระหว่างกัน นำไปสู่การสร้างกลยุทธ์การแข่งขันรูปแบบใหม่และนวัตกรรมการบริการของธุรกิจโรงแรม ซึ่งจะส่งผลต่อผลการดำเนินงานที่มีประสิทธิภาพและประสิทธิผลมากขึ้น ผลจากการวิจัยนี้ สามารถอธิบายความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและผลลัพธ์ของการสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การ ที่ประกอบด้วย ทฤษฎีหลัก ได้แก่ มุมมองบนพื้นฐานทรัพยากรและทฤษฎีเชิงสถานการณ์ และสามารถนำไปใช้เป็นข้อมูล ในการบริหารจัดการ การสร้างจิตวิญญาณความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การ ที่บูรณาการแนวคิด ความเป็นผู้ประกอบการภายในองค์การและจิตวิญญาณในการทำงานเข้าด้วยกัน
Description: Doctor of Philosophy (PH.D.)
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1635
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57604803.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.