Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1665
Title: SOCIAL CONSTRUCTION OF MEANING, SOURCE OF MEANING AND CONSTRUCTION TO HAPPINESS AT WORK OF GENERATION Y   EMPLOYEE IN AN INSURANCE COMPANY FROM RATCHABURI PROVINCE
การให้ความหมาย ที่มาของความหมาย และการสร้างความสุขในการทำงานของพนักงาน  กลุ่มเจนเนอเรชั่นวาย บริษัทประกันภัยแห่งหนึ่งในจังหวัดราชบุรี
Authors: Noppawan JINAPARIWATARPORN
นพวรรณ จินะปริวัตอาภรณ์
Chisnupong Sirichodnisakorn
ชิษณุพงศ์ ศิริโชตินิศากร
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: การสร้างความสุข, ความสุขในการทำงาน, พนักงานเจนเนอเรชั่นวาย
CONSTRUCTION TO HAPPINESS; HAPPINESS AT WORK; GENERATION Y EMPLOYEES
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research is to study the construction, the source of meaning and the construction to happiness at work of generation Y employees in an insurance company from Ratchaburi province. that uses the grounded theory methodology. The data was collected from 10 generation Y employees (2 assistant managers and 8 staff) by means of in-depth interviewing, observing, notetaking, and studying the document. The data was collected from December 2017 to June 2018. The results shows that the construction and source of definitions of happiness at work are; 1) good environment; 2) good colleagues; 3) good supervisors; 4) good organization; 5) achieve goals; 6) compensation value; and 7) self-esteem. The ways to create happiness at work are; 1) changing your perspective; 2) having high responsibility; 3) having good work environment; 4) learning Buddha’s words; 5) having a good organization; 6) getting paid fairly and equally; and 7) being treated equally as everyone else inside the organization. The problems found at work are; 1) work overload; 2) favoritism; 3) lack of communication; 4) lack of knowledge; 5) work system errors; 6) under standards of performance; and 7) non-functional work related theoryies that cannot be put to work.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาการให้ความหมาย ที่มาของความหมาย และการสร้างความสุขในการทำงานของพนักงานกลุ่มเจนเนอเรชั่นวาย  บริษัทประกันภัยแห่งหนึ่งในจังหวัดราชบุรี 2) เพื่อศึกษาการสร้างความสุขในการทำงานของพนักงานกลุ่มเจนเนอเรชั่นวาย  บริษัทประกันภัยแห่งหนึ่งในจังหวัดราชบุรี 3) เพื่อศึกษาสภาพปัญหาที่เกิดขึ้นในการปฏิบัติงานในการทำงานของพนักงานกลุ่มเจนเนอเรชั่นวาย  บริษัทประกันภัยแห่งหนึ่งในจังหวัดราชบุรี เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้วิธีวิทยาการสร้างทฤษฎีฐานราก เก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก การสังเกต การจดบันทึก และค้นคว้าจากเอกสาร เก็บรวบรวมข้อมูลช่วง เดือนธันวาคม พ.ศ. 2560 ถึง เดือนมิถุนายน พ.ศ. 2561 ผู้ให้ข้อมูลเป็นพนักงานเจนเนอเรชั่นวาย ระดับผู้บริหาร 2 คน และระดับพนักงาน 8 คน รวมทั้งสิ้น 10 คน ผลการวิจัยพบว่า ความหมาย และที่มาของความหมายของความสุขในการทำงาน คือ 1)  การสภาพแวดล้อมในการทำงานที่ดี 2) การมีเพื่อนร่วมงานที่ดี 3) การมีหัวหน้าที่ดี 4) การมีองค์กรที่ดี 5) การทำงานได้บรรลุเป้าหมายที่วางไว้ 6) การได้รับผลตอบแทนที่คุ้มค่า 7) การมีคุณค่าในตนเอง ด้านการสร้างความสุขในการทำงานเกิดจาก 1) การปรับมุมมองความคิดของตนเอง 2) ความรับผิดชอบหน้าที่ของตนเองอย่างเต็มที่ 3) การสร้างสภาพแวดล้อมในการทำงานที่ดี 4) การใช้หลักธรรมะในการทำงาน 5) การสร้างวัฒนธรรมที่ดีในองค์กร 6) การได้รับค่าตอบแทนที่เป็นธรรม 7) การมีความยุติธรรมและเสมอภาคในองค์กร ปัญหาที่พบในการปฏิบัติงาน คือ 1) ปริมาณงานไม่สมดุลกับเวลา 2) การแบ่งพวกพ้อง 3) การสื่อสารไม่เข้าใจกัน 4) การขาดทักษะความรู้ 5) ระบบงานเกิดข้อผิดพลาด 6) การขาดมาตรฐานในการทำงาน 7) ทฤษฎีไม่สามารถนำมาใช้ในภาคปฏิบัติได้เสมอไป  
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1665
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58602355.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.