Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1699
Title: FACTORS AFFECTING DECISION TO PERCHASE VOLUNTARY MOTOR INSURANCE FOR PRIVATE CAR IN MUANG, NAKHONPATHOM
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจ สำหรับรถยนต์ส่วนบุคคล ในเขตพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม
Authors: Onnuch CHULASINONT
อ่อนนุช จุฬาศินนท์
Kreagrit Ampavat
เกริกฤทธิ์ อัมพะวัต
Silpakorn University. Management Sciences
Issue Date:  17
Publisher: Silpakorn University
Abstract:  The purpose of this study was to determine factors affecting decision to purchase voluntary motor insurance for private car in Muang, Nakhonpathom. The overall 400 customers who were voluntary motor insurance for private car consumers that were chosen and utilized the questionnaires as the study tool for this quantitative study. The descriptive and inferential statistics used for data analysis of percentage, frequency, mean, standard deviation, Independent-Samples t-test, One-Way ANOVA, and Multiple Regression. Findings indicated that respondents were females 56% and males 44%. The most respondents were age between 20-29 years old, bachelor degree graduated, private company employees, monthly income between 15,001-30,000 baht, and a premium coverage voluntary motor insurance, age of private car at least 6 years. Result of Independent-Samples t-test and One-Way ANOVA revealed that the factor of personal different as monthly income would affect consumer decision to purchase voluntary motor insurance for private car. Marketing mix (7P’s) factors and result of multiple regression revealed one factors would affect consumer decision to purchase voluntary motor insurance for private car that is physical Evidence factor which consist of the location nearby the community, label company is a unique and visually clear and modern company has full facilities.
การวิจัยเรื่อง ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจ สำหรับรถยนต์ส่วนบุคคล ในเขตพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ส่วนบุคคลและเพื่อวิเคราะห์ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด (7P’s) ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจของผู้ใช้รถยนต์ส่วนบุคคล ในเขตพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถามที่มีคำตอบครบถ้วนสมบูรณ์ของกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน แล้วนำมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยตัวสถิติและเครื่องมือทางสถิติต่างๆ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิธี Independent-Samples t-test วิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) และวิธีการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศหญิงร้อยละ 56 เพศชายร้อยละ 44 โดยส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 20-29 ปี มีระดับการศึกษาขั้นสูงสุดอยู่ที่ปริญญาตรี และเป็นพนักงานบริษัทเอกชน ทีมี่รายได้เฉลี่ยต่อเดือนประมาณ 15,001-30,000 บาท ซึ่งประเภทกรมธรรม์ประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจที่ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เลือกถือครอง คือ กรมธรรม์ประกันภัยประเภท 1 และรถยนต์ที่เลือกทำประกันภัยมีอายุการใช้งานมากกว่า 6 ปี ซึ่งผลการวิเคราะห์ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ และอายุการใช้งานรถยนต์ ด้วยวิธีIndependent-Samples t-test และวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) พบว่า มีเพียงปัจจัยด้านรายได้ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจ ของผู้บริโภค และจากผลการวิเคราะห์ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด (7P’s) ด้วยวิธีการถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) พบว่ามีเพียงปัจจัยเดียวที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจ สำหรับรถยนต์ส่วนบุคคล ในเขตพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม คือ ปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพ ซึงประกอบไปด้วย ทำเลที่ตั้งเข้าถึงง่ายอยู่ใกล้แหล่งชุมชุน ป้ายชื่อบริษัทเป็นเอกลักษณ์และมองเห็นเด่นชัด และสถานที่ให้บริการทันสมัยมีสิ่งอำนวยความสะดวกครบครัน
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1699
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59602329.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.