Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1859
Title: Wat Nimmanoradi Floating Market and Management
ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีกับการจัดการ
Authors: Supinya CHAINOK
สุภิญญา ไชยนอก
SUPAPORN CHINDAMANEEROJ
สุภาภรณ์ จินดามณีโรจน์
Silpakorn University. Archaeology
Keywords: การฟื้นฟู / การจัดการตลาดน้ำ / ตลาดน้ำวัดนิมมานรดี
RESTORATION / FLOATING MARKET MANAGEMENT / WAT NIMMANORADI FLOATING MARKET
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: Wat Nimmanoradi Floating Market and Management​ aims to study the important of Wat Nimmanoradi Floating Market and management during 2010 - 2017 include how to manage Wat Nimmanoradi Floating Market suitably. This quality research focuses primarily on field data storage by interviews and participatory observations with using the questionnaires that related with the cultural resource management and the participation. The  result of the research showed that Wat Nimmanoradi Floating Market where located by the Phasichareon canal was the one of thriving floating markets in the Thonburi area and was the trading center of people around Bangkae-Phasichareon area. Until 1950, the Phetkasem road had built, people became to use that. Then the Taweesup market and Bangkae market were happened cause Wat Nimmanoradi Floating Market stagnant in 1967. But in the present the floating market and the stores still rather completely original. Therefore in 2010, Phasichareon District, local people and Bangkok Tourism Division have seen the importance of history and culture of Wat Nimmanoradi Floating Market area, so they restored the area to be a tourism attraction during 2010-2011 and also had received the good feedback from the tourists in 2010. But in the late of 2011, Wat Nimmanoradi Floating Market had a flooding and had to stagnant again. So the second restoration started again in 2012 but not quite successful. From the restoration study of Wat Nimmanoradi Floating Market during 2010-2012 and after the restoration during 2012-2017 found that Wat Nimmanoradi Floating Market has many problems that should be solved such as the participation of people, the leader, the area, the goods and services and the facilities. According to the study, leading to find five ways to restoration management the Wat Nimmanoradi Floating Market such as creating a participatory process from all sectors, personnel development to manage and solve the problems, tourism attraction development by adjusting the landscape and providing appropriate facilities, goods and services development with identity and diversity from people in the community and public relations of Wat Nimmanoradi Floating Market to be known through the tourism network activities. Those management focused on the Wat Nimmanoradi Floating Market as a tourism attraction along with history and culture learning center under the potential and capacity of the area. To lead to appropriate and sustainable Wat Nimmanoradi Floating Market management, maintaining identity and truly benefit for the local people.
การศึกษาเรื่องตลาดน้ำวัดนิมมานรดีกับการจัดการ มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาความสำคัญของตลาดน้ำวัดนิมมานรดี ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีกับการจัดการระหว่างปี พ.ศ. 2553-2560 และแนวทางการจัดการตลาดน้ำวัดนิมมานรดีอย่างเหมาะสม เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพที่เน้นการศึกษาด้วยวิธีการลงพื้นที่เก็บข้อมูลภาคสนามเป็นหลัก ทั้งการสัมภาษณ์และการสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วมร่วมกับการใช้แบบสอบถาม โดยใช้แนวคิดการจัดการทรัพยากรวัฒนธรรมและแนวคิดการมีส่วนร่วม ผลการศึกษาพบว่า ในอดีตตลาดน้ำวัดนิมมานรดีริมคลองภาษีเจริญเป็นตลาดน้ำที่มีความสำคัญแห่งหนึ่งในย่านฝั่งธนบุรี เคยรุ่งเรืองเป็นศูนย์กลางการค้าขายของผู้คนในย่านบางแค-ภาษีเจริญ จนกระทั่งเมื่อมีการตัดถนนเพชรเกษมแล้วเสร็จในปี พ.ศ. 2493 ผู้คนได้หันไปใช้เส้นทางคมนาคมทางบกมากขึ้น เกิดตลาดบกขึ้นริมถนนเพชรเกษมคือตลาดทวีทรัพย์และตลาดบางแค ส่งผลให้ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีค่อยๆ ซบเซาลงราวปี พ.ศ. 2510  แต่ปัจจุบันตลาดน้ำวัดนิมมานรดียังคงมีลักษณะความเป็นตลาดน้ำเก่า เรือนแถวร้านค้ายังคงสภาพเดิมที่ค่อนข้างสมบูรณ์ ภายในมีร้านค้าดั้งเดิมค้าขายอยู่ ดังนั้นในปี พ.ศ. 2553 เขตภาษีเจริญและคนในพื้นที่ร่วมกับกองการท่องเที่ยว กรุงเทพมหานครได้เล็งเห็นความสำคัญทางด้านประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมของพื้นที่ตลาดน้ำวัดนิมมานรดี จึงเข้ามาดำเนินการจัดการฟื้นฟูพื้นที่ดังกล่าวให้เป็นแหล่งท่องเที่ยวในปี พ.ศ. 2553-2554 ซึ่งในปี พ.ศ. 2553 ได้รับการตอบรับที่ดีจากนักท่องเที่ยว แต่ในปลายปี พ.ศ. 2554 เกิดน้ำท่วมทำให้ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีต้องซบเซาลง ต่อมาในปี พ.ศ. 2555 จึงมีการฟื้นฟูตลาดน้ำวัดนิมมานรดีขึ้นอีกครั้งเป็นระยะที่สอง แต่ไม่ประสบความสำเร็จมากนัก จากการศึกษาการจัดการฟื้นฟูตลาดน้ำวัดนิมมานรดีทั้งสองช่วงระหว่างปี พ.ศ. 2553-2555 และภายหลังการจัดการฟื้นฟูดังกล่าวระหว่างปี พ.ศ. 2555-2560 พบว่ามีปัญหาอยู่หลายด้านที่ควรได้รับการจัดการแก้ไขทั้งด้านกระบวนการมีส่วนร่วม ด้านผู้นำ ด้านพื้นที่ ด้านสินค้าและบริการ และด้านสิ่งอำนวยความสะดวก จากการศึกษาดังกล่าวได้นำมาสู่การหาแนวทางการจัดการฟื้นฟูตลาดน้ำวัดนิมมานรดี 5 แนวทาง ได้แก่ การสร้างกระบวนการมีส่วนร่วมจากทุกภาคส่วน การพัฒนาบุคลากรให้เกิดความเข้าใจและพร้อมในการดำเนินการจัดการและแก้ไขปัญหา การพัฒนาแหล่งท่องเที่ยวโดยการปรับปรุงภูมิทัศน์และจัดหาสิ่งอำนวยความสะดวกให้เหมาะสม การพัฒนาสินค้าและบริการให้มีอัตลักษณ์และหลากหลายจากคนภายในชุมชน และการประชาสัมพันธ์ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีให้เป็นที่รู้จักผ่านกิจกรรมเครือข่ายการท่องเที่ยว โดยเป็นการจัดการที่มุ่งเน้นให้ตลาดน้ำวัดนิมมานรดีเป็นแหล่งท่องเที่ยวควบคู่กับแหล่งเรียนรู้ในเชิงประวัติศาสตร์และวัฒนธรรม ภายใต้ศักยภาพและขีดความสามารถของพื้นที่ที่สามารถรองรับได้ เพื่อนำไปสู่การจัดการตลาดน้ำวัดนิมมานรดีอย่างเหมาะสม ยั่งยืน คงไว้ซึ่งอัตลักษณ์ และเกิดประโยชน์สูงสุดกับคนในพื้นที่อย่างแท้จริง
Description: Master of Arts (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/1859
Appears in Collections:Archaeology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57112305.pdf4.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.