Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/194
Title: รูปแบบและกลยุทธ์การดำเนินธุรกิจค้าส่งผลไม้ของผู้ประกอบการในจังหวัดเพชรบุรี
Other Titles: STYLE AND BUSINESS STRATEGYS OF WHOESALE FRUIT TRADER PHETCHABURI PROVINCE
Authors: ศักดิ์แสง, กรนิกา
SAKSANG, KORNNIKA
Keywords: รูปแบบ
กลยุทธ์การดำเนินธุรกิจค้าส่ง
PATTERN
STRATEGY FOR A FRUIT WHOLESALE BUSINESS
Issue Date: 5-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษารูปแบบและกลยุทธ์การดำเนินธุรกิจค้าส่งผลไม้ของผู้ประกอบการในจังหวัดเพชรบุรี ศึกษาปัญหาอุปสรรค และวิธีแก้ไขปัญหาในการดำเนินธุรกิจค้าส่งผลไม้ของผู้ประกอบการ ในจังหวัดเพชรบุรี เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยวิธีวิทยาปรากฏการณ์วิทยาเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์ระดับลึก ผู้ให้ข้อมูลหลักคือ ผู้ประกอบการธุรกิจค้าส่งผลไม้ในจังหวัดเพชรบุรี จำนวน 7 คน ผลการศึกษาพบว่าคือ ผู้ประกอบการธุรกิจค้าส่งผลไม้ในจังหวัดเพชรบุรี มีรูปแบบการบริหารจัดการของธุรกิจค้าส่งผลไม้ แบ่งออกเป็น 4 รูปแบบ ดังนี้ 1) รูปแบบการจัดร้าน2) รูปแบบการจัดซื้อผลไม้ 3) รูปแบบการจัดเก็บสินค้ารักษา 4) รูปแบบของกลุ่มลูกค้า โดยมีกลยุทธ์ในการดำเนินธุรกิจ คือการใช้ส่วนประสมทางการตลาด แบ่งออกเป็น 4 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านผลิตภัณฑ์2) ด้านราคา 3) ด้านช่องทางในการจัดจำหน่าย 4) ด้านการส่งเสริมทางการตลาด โดยผู้ประกอบการธุรกิจค้าส่งผลไม้ได้พบปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้น คือ 1) การบริหารงานบุคคล 2) การค้างชำระของลูกหนี้ 3) การเก็บรักษาสินค้า 4) คู่แข่งทางการตลาด 5) การปรับขึ้นเชื้อเพลิง 6) ภัยธรรมชาติ ด้วยปัญหาที่เกิดขึ้นจากหลายด้าน ผู้ประกอบการธุรกิจค้าส่งผลไม้ ได้สร้างแนวทางการรับมือต่อปัญหาที่เกิดขึ้น คือการให้ผู้ประกอบการควรตระหนักถึงปัญหา โดยการจัดการบุคลากรภายในธุรกิจ ให้มีการสร้างความสัมพันธ์ที่ดีต่อกัน การจัดสรรเงินทุนภายในธุรกิจยามฉุกเฉิน และการสร้างแผนการรับมือต่อปัญหาในแต่ล่ะด้านเพื่อให้ผู้ประกอบการสามารถแก้ไขปัญหาได้ตรงจุด และเกิดความเสียหายต่อธุรกิจได้น้อยที่สุด The objective of this research aimed to study the pattern and operation strategy for fruit wholesale business of entrepreneur in Phetchaburi province. To study problems and solutions of enterprises in Phetchaburi province. This paper was a qualitative research with science phenomenon. The method used was in-depth interview. The sample were 7 wholesalers in fruit business in Phetchaburi province. The management in fruit wholesale business is divided into four formats as followed: 1) pattern store 2) fruit procurement pattern 3) pattern storage 4) pattern for customers used business strategy by conducting marketing mix into four areas 1) product 2) price 3) place 4) promotions. The wholesale fruit business found the problems and obstacles arise 1) personnel 2) unpaid accounts receivable 3) storage product 4) market competitors 5) fuel increase 6) natural disaster from the problem from several aspects, the wholesale fruit business has creates the guidelines for talked the problems. The entrepreneurs should be realized the problems by organizing personnel management within the business. It builds good relationship with each other. The funds generated within business crisis and created a plan to cope with problems in each side. So the entrepreneurs can fix the problems on the spot and caused minimal damage to business.
Description: 57602427 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- กรนิกา ศักดิ์แสง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/194
Appears in Collections:Management Sciences



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.