Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2242
Title: THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT ON THAI WORD FORMATION OF MATTHAYOMSUEKSA 1 STUDENTS USING COOPERATIVE LEARNING TGT TECHNIQUE WITH EXERCISES
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง การสร้างคำในภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่จัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก
Authors: Supattra PAIBULWATTANAKIT
สุพัตรา ไพบูลย์วัฒนกิจ
SOMPORN RUAMSUK
สมพร ร่วมสุข
Silpakorn University. Education
Keywords: การสร้างคำในภาษาไทย / การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT / แบบฝึก
WORD FORMATION / COOPERATIVE LEARNING TGT TECHNIQUE / EXERCISES
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The  purposes of this research were to 1) compare learning achievement on Thai word formation of Matthayomsueksa 1 students using cooperative learning TGT technique with exercises between pretest and posttest. 2) study students’ opinions towards learning management using cooperative learning TGT technique with exercises. The sample of this research was 30 Matthayomsueksa 1 students of Kanchanapisek Wittayalai Nakhon Pathom School, the Educational Service Area Office 9 during the 1st semester of academic year 2018 by simple random sampling. The research instruments were 1) lesson plans 2) a learning achievement test 3) exercises on Thai word formation , and 4) a questionnaire on the students’ opinions towards learning management using cooperative learning TGT technique with exercises. The data were analyzed by mean (x̄) , standard deviation (S.D.) , t-test for dependent samples The research findings were as follows : 1. The learning achievement on Thai word formation of Matthayomsueksa 1 students after learning management using cooperative learning TGT technique with exercises was significantly higher than before learning management using cooperative learning TGT technique with exercises at the .05 level. 2. The students’ opinions towards learning management using cooperative learning TGT technique with exercises were at a high level
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก 2) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 โรงเรียนกาญจนาภิเษกวิทยาลัย นครปฐม (พระตำหนักสวนกุหลาบมัธยม) อำเภอพุทธมณฑล จังหวัดนครปฐม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา มัธยมศึกษาเขต 9 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 30 คน ซึ่งได้ด้วยวิธีการสุ่ม อย่างง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้ เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก 2) แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทย  3) แบบฝึก เรื่องการสร้างคำในภาษาไทย 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการ เรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 1 หลังการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึก สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือกันโดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับแบบฝึกโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2242
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57255306.pdf14.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.