Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2243
Title: THE DEVELOPMENT OF CHANDA POETRY COMPOSING ABILITY OF MATTHAYOMSUEKSA 5 STUDENTS USING 4MAT LEARNING MANAGEMENT WITH EXERCISES
การพัฒนาความสามารถในการแต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ด้วยวิธีการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก
Authors: Surawut PANTAWEESAK
สุรวุฒิ พันทวีศักดิ์
SOMPORN RUAMSUK
สมพร ร่วมสุข
Silpakorn University. Education
Keywords: คำประพันธ์ประเภทฉันท์, การจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT, แบบฝึก
CHANDA POETRY
4MAT
EXERCISES
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to 1) develop chanda poetry composing exercises of matthayomsueksa 5 students according to criteria 80/80 2) compare chanda poetry composing ability of matthayomsueksa 5 students before and after using 4MAT learning management with exercises 3) study students’ opinions towards 4MAT learning management with exercises. The sample was 25 matthayomsueksa 5 students of Sathapornwittaya School, the Educational Service Area office 9 during the 2nd semester of academic year 2018, selected by simple random sampling. The instruments used for this experiment were 1) lesson plans, 2) chanda poetry composing exercises, 3) a test of chanda poetry composing ability, and 4) a questionnaire on the students’ opinions towards 4MAT learning management with exercises. The data were analyzed mean, standard deviation, t-test Dependent Samples and content analysis. The research results were as follows: 1. The effectiveness of the exercises was 80.87/80.10. This means that the exercises were at the acceptable level. 2. Chanda poetry composing ability of matthayomsueksa 5 students after using 4MAT learning management were significantly higher than before using 4MAT learning management at the .05 level. 3. The students’ opinions towards 4MAT learning management with exercises were generally at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแบบฝึกการแต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ สำหรับ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบความสามารถด้านการแต่ง คำประพันธ์ประเภทฉันท์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสถาพรวิทยา ตำบลลำพญา อำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 ที่เรียนภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 25 คน ได้มาโดยใช้วิธีสุ่มอย่างง่าย (simple random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT เรื่อง การแต่งคำประพันธ์ ประเภทฉันท์ 2) แบบฝึก เรื่อง การแต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ 3) แบบทดสอบวัดความสามารถในการ แต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็น อิสระต่อกัน (t-test dependent) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ประสิทธิภาพของแบบฝึกการแต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 มีค่าประสิทธิภาพ E1 =  80.87/ E2 = 80.10 เป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 2. ความสามารถด้านการแต่งคำประพันธ์ประเภทฉันท์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบ 4MAT ร่วมกับ แบบฝึก ในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2243
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57255307.pdf2.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.