Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2249
Title: THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT ON CRITICAL READING OF MATTHAYOMSUEKSA FOUR STUDENTS BY PROBLEM BASED LEARNING
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem Based Learning : PBL)
Authors: Jutathip PLAOLAY
จุฑาธิป เปลาเล
BAMROONG CHAMNANRUA
บำรุง ชำนาญเรือ
Silpakorn University. Education
Keywords: การอ่านอย่างมีวิจารณญาณ/ การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน
CRITICAL READING/ PROBLEM BASED LEARNING
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of  this research were to : 1) compare of  the  student’s ability in critical reading of Matthayomsueksa four students, before and after teaching by Problem Based Learning  2) to study the students’ opinions towards the Problem Based Learning. The sample, selected by a sample random sampling technique, comprises 24 Matthayomsueksa 4/6 of Princess Chulabhorn Science High School ,Phetchaburi, during the 1st semester of academic year 2018. The instruments used for gathering data consisted of: 1) the lesson plan, 2) achievement test, and 3) a questionnaire on opinions towards the Problem Based Learning. The collected data were analyzed by mean (x̄), standard deviation (S.D.) and t-test dependent. The results of the study were as follows : 1. students’ learning achievement on critical reading of Matthayomsueksa four students after being taught by Problem Based Learning were significantly higher than before using the Problem Based Learning at the .01 level 2. The students’ opinions towards the Problem Based Learning were at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ด้านการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem Based Learning : PBL) 2) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem Based Learning : PBL) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนวิทยาศาสตร์จุฬาภรณราชวิทยาลัย เพชรบุรี อำเภอชะอำ จังหวัดเพชรบุรี  จำนวน 1 ห้อง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/6  มีนักเรียนจำนวน 24 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้การอ่านอย่างมีวิจารณญาณโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์เรื่องการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ใช้ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)  การทดสอบค่าทีแบบไม่อิสระต่อกัน (t-test dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem Based Learning : PBL) หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 2. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน (Problem Based Learning : PBL)  ในระดับมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2249
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57255402.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.