Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2260
Title: A Development of Online Training Using Synectic Techniques to Enhance Creative Thinking for Printing Media Design of Students in Bachelor Degree Program in Computer Graphics Majoring in Printing Media Design
การพัฒนาการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ เรื่องการผลิตสื่อสิ่งพิมพ์
Authors: Benjawan CHEEVANON
เบญจวรรณ ชีวานนท์
Nammon Ruangrit
น้ำมนต์ เรืองฤทธิ์
Silpakorn University. Education
Keywords: การฝึกอบรมออนไลน์
ซินเนคติกส์
การออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์
ความคิดสร้างสรรค์
Online training
Synectics
Printing media design
Creative thinking
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this study were 1) to develop online training using synectic techniques to enhance creative thinking for printing media design 2) to study the creative thinking for printing media design of students in bachelor degree program in computer graphics majoring in printing media design 3) to study the achievement of students participating in online training  using synectic techniques  and 4) to study the satisfaction of students in online training using synectic techniques to enhance creative thinking for printing media design of students in bachelor degree program in computer graphics majoring in printing media design. The samples were 30 undergraduate students of Rajamangala University of Technology Rattanakosin, using Simple Random Sampling. The instruments used in the research included 1) Structured interview 2) Online training plan 3) Online training activities 4) Evaluation form of the creative thinking for printing media design of students in bachelor degree program in computer graphics focusing on printing media design 5) Achievement test for online training in computer graphics program and 6) Satisfaction assessments on online training activities. The results were as follows: 1) the assessment of  quality of online training activities using the synectic technique to enhance creative thinking for printing media design in term of instructional media was at the highest level (X =4.57 , S.D.= 0.50). The quality of online training activities using the synthetics technique to enhance creative thinking for printing media design was at the highest level (X =4.60 , S.D.= 0.50), 2) the creative thinking for printing media design was at good level (X = 2.52 , S.D.= 0.54), 3) the average of pre- and post- achievement test scores of online training using synectic techniques was overall significantly different at the statistical level of .05 and  4) the student satisfaction with online training using synectic techniques to enhance creative thinking for printing media design was overall at very good leve (X = 4.56, S.D. = 0.50).
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ 2) ศึกษาความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ของนักศึกษา ในรายวิชาคอมพิวเตอร์กราฟิก เรื่องการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ 3) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ของนักศึกษาที่เข้าร่วมการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลรัตนโกสินทร์ จำนวน 30 คน เลือกกลุ่มตัวอย่างโดยการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย  1) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง  2) แผนการจัดกิจกรรมการฝึกอบรมออนไลน์  3) กิจกรรมการฝึกอบรมออนไลน์  4) แบบประเมินความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์  5) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การฝึกอบรมออนไลน์ รายวิชาคอมพิวเตอร์กราฟิก  6) แบบประเมินความพึงพอใจที่มีต่อการฝึกอบรมออนไลน์ ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณภาพกิจกรรมการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ ด้านสื่อการสอน ในภาพรวมพบว่า ผลการประเมินมีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (X = 4.57 , S.D.= 0.50) และด้านกิจกรรมการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ พบว่ามีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (X =4.60 , S.D.= 0.50)  2) ความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์อยู่ในระดับดี (X = 2.52 , S.D.= 0.54)   3) คะแนนเฉลี่ยของผลสัมฤทธิ์ทางการฝึกอบรมก่อนกับหลังการฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยผลหลังการฝึกอบรม (X =18.07 , S.D.= 0.74 ) สูงกว่าก่อนการฝึกอบรม (X =12.47 , S.D.= 1.38)  4) ความพึงพอใจของนักศึกษาที่เข้าฝึกอบรมออนไลน์โดยใช้เทคนิคซินเนคติกส์เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์  ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (X = 4.56, S.D. = 0.50)
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2260
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57257401.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.