Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2272
Title: The Study of Learning Achievement in Economics Strand and Reasoning thinking ability of Matthayom 5 Students on Problem-based Learning with Think-Pair-Share Technique
การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสาระเศรษฐศาสตร์และความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 5 ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share
Authors: Montri CHEKPLENGPIN
มนตรี เฉกเพลงพิน
Anongporn Smanchat
อนงค์พร สมานชาติ
Silpakorn University. Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share / ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสาระเศรษฐศาสตร์ / ความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผล
Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique / Learning achievement Economics Strand / Reasoning thinking ability
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this study were 1) to compare learning achievement in Economics Strand on pricing and wages in economic system of Matthayom 5 students before and after implementing Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique; 2) to compare Reasoning thinking ability  of Matthayom 5 students before and after implementing Problem-based Learning with Think-Pair-Share  technique; and 3) to survey opinions of Matthayom 5 students towards Problem-based Learning with Think-Pair-Share  technique. The sample consisted of 33 students in Matthayom 5/1 in semester 2, academic year 2018 at Dipangkornwittayapat (Taweewattana) Under the Royal Patronage School, Bangkok. The research instruments were as follow: 1) 1 Social Studies lesson plan on Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique; 2) learning achievement test; 3) Reasoning thinking ability  test; and 4) opinions of Matthayom 5/1 students towards Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique questionnaire. The data were statistical analysis by mean (X̅), standard deviation (S.D.), and T-test  dependent. Research findings were as follow: 1. Learning achievement in Economics Strand of Matthayom 5 students after implementing Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique was significantly higher than its baseline at the .05 level. 2. Reasoning thinking ability of Matthayom 5 students after implementing Problem-based Learning with Think-Pair-Share  technique was significantly higher than its baseline at the .05 level. 3. Opinions of Matthayom 5 students towards Problem-based Learning with Think-Pair-Share technique were at very good level in overall.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสาระเศรษฐศาสตร์  เรื่อง  การกำหนดราคาและค่าจ้างในระบบเศรษฐกิจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5  ก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  2)  เปรียบเทียบความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  และ 3)  ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5  ที่มีต่อ การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ  นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/1 จำนวน 33 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนทีปังกรวิทยาพัฒน์ (ทวีวัฒนา) ในพระราชูปถัมภ์ฯ  กรุงเทพมหานคร  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย  1) แผนการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  จำนวน  1  หน่วยการเรียนรู้  2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  3) แบบประเมินความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผล  4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย (X̅),   ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)  และทดสอบค่าทีแบบ ไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสาระเศรษฐศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5  ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2.  ความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5  ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3.  ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่  5  ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับเทคนิค Think-Pair-Share  โดยภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2272
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57262303.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.