Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2325
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Chanin KAEWBOONRUNAG | en |
dc.contributor | ชนินทร์ แก้วบุญเรือง | th |
dc.contributor.advisor | Orapin Sirisamphan | en |
dc.contributor.advisor | อรพิณ ศิริสัมพันธ์ | th |
dc.contributor.other | Silpakorn University. Education | en |
dc.date.accessioned | 2019-08-08T06:22:40Z | - |
dc.date.available | 2019-08-08T06:22:40Z | - |
dc.date.issued | 12/7/2019 | |
dc.identifier.uri | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2325 | - |
dc.description | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม) | th |
dc.description.abstract | The purpose of this research were to: 1) study the local pride reflective thinking with instructional process by using historical method on local history of Bang Hua Suea for Mathayomsuksa 4 students 2) compare the learning outcomes on local history of Bang Hua Suea of Mathayomsuksa 4 students before and after the participation in the learning management using historical method 3) study the satisfaction of Mathayomsuksa 4 students about the instructional process by using historical method. The sample of this research consisted of 35 Mathayomsuksa 4/7 students studying in the second semester during the academic year 2018 in Triamudomsuksanomklao Samutprakan School. The Research instruments were: 1) the integrated lesson plan with instructional process by using historical method 2) the local pride reflective thinking test 3) learning outcome test and 4) a questionnaire on the satisfaction of students towards the instruction with using historical method. The collected data was analyzed for mean standard deviation and t-test for dependent. The results of the research were: 1. The local pride reflective thinking with instructional process by using historical method on local history of Bang Hua Suea of Mathayomsuksa 4 Students has improved the average score. 2. The learning outcomes on local history of Bang Hua Suea after the participation in the learning management by using historical method of Mathayomsuksa 4 Students were higher than before at the level of .05 significance. 3. The Mathayomsuksa 4 students satisfaction about the instruction with using historical method, in general and in each aspect were the highest level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการคิดสะท้อนความภาคภูมิใจในท้องถิ่น ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่อง ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นบางหัวเสือ 2) เปรียบเทียบผลการเรียนรู้ก่อนเรียน และหลังเรียน รายวิชาเพิ่มเติมประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า สมุทรปราการ ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ รายวิชาเพิ่มเติมประวัติศาสตร์ท้องถิ่น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/7 จำนวน 35 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า สมุทรปราการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบบูรณาการด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์ 2) แบบวัดการคิดสะท้อนความภาคภูมิใจในท้องถิ่น 3) แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test for dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการศึกษาการคิดสะท้อนความภาคภูมิใจในท้องถิ่น ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่อง ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นบางหัวเสือ ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีคะแนนเฉลี่ยสูงขึ้น 2. ผลการเรียนรู้ เรื่อง ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นบางหัวเสือ ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความพึงพอใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่อง ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นบางหัวเสือ โดยภาพรวมและในรายด้านอยู่ในระดับมากที่สุด | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Silpakorn University | |
dc.rights | Silpakorn University | |
dc.subject | การคิดสะท้อนความภาคภูมิใจในท้องถิ่น | th |
dc.subject | รูปแบบการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ | th |
dc.subject | ประวัติศาสตร์ท้องถิ่น | th |
dc.subject | บางหัวเสือ | th |
dc.subject | LOCAL PRIDE REFLECTIVE THINKING | en |
dc.subject | INSTRUCTIONAL PROCESS BY USING HISTORICAL METHOD | en |
dc.subject | LOCAL HISTORY | en |
dc.subject | BANG HUA SUEA | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.title | A study of the local pride reflective thinking with instructional process by using historical method on local history of Bang Hua Suea for Mathayomsuksa 4 students | en |
dc.title | การศึกษาการคิดสะท้อนความภาคภูมิใจในท้องถิ่น ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่อง ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นบางหัวเสือ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
58262312.pdf | 6.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.