Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2394
Title: Learning process for self-development toward career success of product designers
กระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองสู่ความสำเร็จในอาชีพของนักออกแบบผลิตภัณฑ์
Authors: Suppapong SONSANG
ศุภพงศ์ สอนสังข์
Bheeradhev Rungkhunakorn
พีรเทพ รุ่งคุณากร
Silpakorn University. Education
Keywords: กระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเอง, ความสำเร็จในอาชีพ, นักออกแบบผลิตภัณฑ์
PRODUCT DESIGNER
LEARNING FOR SELF-DEVELOPMENT
Issue Date:  29
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this research to identify the success elements of a product design career and to synthesize the learning process in order to develop oneself for career success by using multiple qualitative methods. Data were collected through in-depth interview using basic interview issues. And issues of interviewing case studies the key informants are 12 Product designers who work in 3 types of work as 1) Company employees 2) Independent designers and 3) Business owners. The research has the following findings 1) The element of success in a product design career is love and passion for the profession. Creating works that are profitable and valuable to life and society. Being a forwarder of knowledge and inspiration having the qualities of a fighter, observant, and an experimenter, and to make money at a level that can lead a life that is pleasurable With factors that support career success are having the opportunity to work with good people having a special level of communication skills having a relationship between a career and being in an environment that is conducive to learning Including discovering the learning methods of product designers in 3 ways, namely, how to accumulate knowledge methods for exchanging and absorbing knowledge and practical methods to increase skills 2) The learning process for self-development to succeed in a career starting from defining learning conditions surveying factors that affect learning researching information, seeking knowledge by reading, watching, listening, and taking action to summarize learning outcomes until changes in behavior in all three areas, namely knowledge, skills and attitudes.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อระบุองค์ประกอบความสำเร็จในอาชีพนักออกแบบ ผลิตภัณฑ์ และเพื่อสังเคราะห์กระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองสู่ความสำเร็จในอาชีพ โดยใช้ วิธีการเชิงคุณภาพแบบพหุกรณีศึกษา เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก โดยใช้ ประเด็นสัมภาษณ์เบื้องต้น และประเด็นสัมภาษณ์กรณีศึกษา ผู้ให้ข้อมูลสำคัญเป็นนักออกแบบ ผลิตภัณฑ์ จำนวน 12 คน ที่ทำงานใน 3 ลักษณะงาน คือ นักออกแบบที่เป็น 1) พนักงานบริษัท 2) นักออกแบบอิสระ และ 3) นักออกแบบที่เป็นเจ้าของกิจการ การวิจัยมีข้อค้นพบดังนี้ 1) องค์ประกอบความสำเร็จในอาชีพนักออกแบบผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ความรักและแรงปรารถนาในอาชีพ การสร้างผลงานที่ให้ผลประกอบการและมีคุณค่าต่อ การดำเนินชีวิตและสังคม การได้เป็นผู้ส่งต่อองค์ความรู้และสร้างแรงบันดาลใจ การมีคุณลักษณะ ความเป็นนักสู้ ช่างสังเกต และเป็นนักทดลอง และการสร้างรายได้ในระดับที่สามารถใช้ชีวิต ได้ตามที่ตนเองพอใจ โดยมีปัจจัยที่สนับสนุนต่อความสำเร็จในอาชีพได้แก่ การมีโอกาสทำงานกับ คนเก่ง ๆ การมีทักษะในการสื่อสารในระดับพิเศษ การมีสายสัมพันธ์ระหว่างอาชีพ และการอยู่ใน สภาพแวดล้อมที่เอื้อต่อการเรียนรู้ รวมถึงค้นพบวิธีการเรียนรู้ของนักออกแบบผลิตภัณฑ์ 3 วิธี ได้แก่ วิธีการสั่งสมความรู้ วิธีการแลกเปลี่ยนและซึมซับความรู้ และวิธีการปฏิบัติเพื่อเพิ่มพูนทักษะ 2) กระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองสู่ความสำเร็จในอาชีพเริ่มต้นตั้งแต่ การกำหนดเงื่อนไข ของการเรียนรู้ การสำรวจปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนรู้ การค้นคว้าข้อมูลแสวงหาความรู้ด้วยวิธี อ่าน ดู ฟัง และลงมือทำ การประมวลสรุปผลการเรียนรู้ จนเกิดการเปลี่ยนแปลงในพฤติกรรมทั้งสามด้าน ได้แก่ ด้านความรู้ ด้านทักษะ และด้านทัศนคติ
Description: Doctor of Education (Ed.D.)
ศึกษาศาสตรดุษฎีบัณฑิต (ศษ.ด.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2394
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57251804.pdf4.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.