Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/244
Title: พลวัตของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมสู่การเป็นร้านค้าปลีกสมัยใหม่ ของร้านค้าปลีกในเขตอำเภอบางสะพานน้อย จังหวัดประจวบคีรีขันธ์
Other Titles: THE DYNAMICS OF THE TRADITIONAL RETAIL STORE INTO A MODERN RETAILER. RETAIL IN AMPHOE BANGSAPHAN NOI PRACHUAB KHIRI KHAN PROVINCE
Authors: เขียวขำ, ฐนิตา
Khieokham, Thanita
Keywords: พลวัต
ร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิม
ร้านค้าปลีกสมัยใหม่
DYAMIC
TRADITIONAL RETAILER
NEW RETAILER
Issue Date: 21-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1.) ศึกษาการดำรงอยู่ของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิม ในเขตอำเภอบางสะพานน้อย จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ 2.) ศึกษาวิวัฒนาการและการเปลี่ยนแปลงของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมสู่การเป็นร้านค้าปลีกสมัยใหม่ ในเขตอำเภอบางสะพานน้อย จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ 3.) ศึกษาปัญหาและอุปสรรคของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมในเขตอำเภอบางสะพานน้อย จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกและการสังเกตการณ์แบบไม่มีส่วนร่วม ผู้ให้ข้อมูลหลัก ได้แก่ ผู้ประกอบการร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมจำนวน 3 ร้าน และผู้บริโภคจำนวน 15 ราย โดยผู้วิจัยใช้วิธีเก็บจากภาคสนามโดยตรงเป็นหลัก ศึกษาเฉพาะพื้นที่เป็นหลักและศึกษาจากเอกสาร สอบถามผู้ที่เกี่ยวข้อง เพื่อให้ได้ข้อมูลที่เป็นประโยชน์ต่อการวิเคราะห์ให้ได้มากที่สุด ผลการวิจัยพบว่า การดำรงอยู่ของร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมมีการปรับปรุงแก้ไขและพัฒนา รูปแบบการดำเนินธุรกิจการจัดการสินค้าและการสร้างภาพลักษณ์ต่อธุรกิจ ซึ่งประเด็นเหล่านี้ล้วนเป็นปัจจัยที่สำคัญทำให้ร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิมควรตระหนักและคำนึงถึงประสิทธิภาพของธุรกิจเพื่อเพิ่มยอดขายให้กับกิจการ ในด้านวิวัฒนาการการเปลี่ยนแปลงของร้านค้าปลีกตั้งแต่ยุคดั้งเดิมจนถึงยุคปัจจุบันมีการเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้นเพราะผู้ประกอบการต้องการสร้างรายได้และผลประกอบการให้สูงขึ้น โดยธุรกิจค้าปลีกแบบดั้งเดิมขายสินค้าพื้นฐานความจำเป็นในการดำรงชีวิตมีรูปแบบการขยายตัวแบบค่อยเป็นค่อยไปส่วนใหญ่เป็นรูปแบบของธุรกิจครอบครัว ซึ่งต่างจากยุคปัจจุบันคือ ร้านค้าปลีกรูปแบบใหม่ ลักษณะการดำเนินงานมีการออกแบบกลยุทธ์การค้าปลีกและส่วนประสมการค้าปลีกเพื่อเป็นสิ่งกระตุ้นต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค และมีนวัตกรรมสนับสนุนเพื่อสร้างโอกาสในการเติบโตจากภาคธุรกิจด้านเทคโนโลยีที่ช่วยสนับสนุนการดำเนินธุรกิจและความสะดวกด้านบริการ สำหรับปัญหาที่เกิดขึ้นต่อผู้ประกอบการพบว่า คู่แข่งเจ้าของกิจการรายอื่นที่จำหน่ายสินค้าในราคาที่ต่ำกว่าส่งผลกระทบให้มีทางเลือกเพิ่มขึ้นและมีการแข่งขันที่รุนแรงมากขึ้นอย่างต่อเนื่อง This research aimed to study 1.study format of business that affect traditional retailer Retail in AmphoeBangSaphanNoiPrachuab Khiri Khan Province. 2.study evolution and modification of traditional retail store into a modern retailer. Retail in AmphoeBangSaphanNoiPrachuab Khiri Khan Province. 3.study problem and obstacle of traditional retailer entrepreneurs. This research is qualitative research collect data by in-depth interview and non-participant observation. The key informants are 3 traditional retailer entrepreneurs and 15 retail customer. Researcher collect data directly from the field and study from document, electronic media, technical information and ask the relevant to get the most data that useful for research. The result found that the existence of a traditional retail store, update and development. Business forms management warehouse and business image, which of these issues are essential to make traditional retailers should be aware of and take into consideration the performance of the business to boost sales, with its. In the field of evolutionary change from traditional retailers until the modern era changes have occurred because operators want to build revenue and higher turnover. By the traditional retail sales base necessary to sustain life forms gradually expanded to the majority of the family business. Unlike the current era is the new format retailers. The design of the retail strategy and retail mix to boost consumer buying decisions. And support innovation to create opportunities for growth from the business sector to technology to support business operations and facilities services. For issues that occur employers found that the owner of a rival party that sells goods at a lower price than the impact, with increased choice and competition is fierce
Description: 57602755 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- ฐนิตา เขียวขำ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/244
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ฐนิตา เขียวขำ57602755.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.