Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2570
Title: THE JEWLRY PROMOTE THE TOURISM IN UBON RATCHATHANI
เครื่องประดับส่งเสริมการท่องเที่ยวภาคอีสาน จังหวัดอุบลราชธานี
Authors: Rachata PROMMAKUP
รชต พรหมคุปต์
Yodkwan Sawatdee
ยอดขวัญ สวัสดี
Silpakorn University. Decorative Arts
Keywords: เครื่องประดับ
อุบลราชธานี
ส่งเสริมการท่องเที่ยว
Jewelry
Ubon Ratchathani
Tourism Promoting
Issue Date:  10
Publisher: Silpakorn University
Abstract: Tourism  is one of the major sources of income for Thailand. Bangkok, Phuket and Pattaya City, are the three cities in Thailand that were announced as one of the best global destinations from the world tourism rank.[1]  However, all of the three cities listed in the world rank cannot fully bring out the whole identity of Thailand. Through mass media, tourists are limited to only see famous spots in Thailand rather than seeing the diversity of the nation. It is revealed that the number of tourists from the whole region of northeastern provinces in Thailand are lower than the number of tourists from only one province, Phang-nga, due to the famous scene from a Hollywood film, James Bond. The objective of this research is to analyze the tourism promotion in Ubon Ratchathani, as my mother’s family is originated there. Because of that, I have often got opportunities to visit Ubon Ratchathani and found my happiness every time in between the trips.Therefore, I would like to introduce Ubon Ratchathani as an inside city guide. For the research procedure, Secondary data was collected from researching on content analysis. For primary data, they were collected from self- administered surveys, interviews, and field observation from 10 attractions in Ubon Ratchathani. The primary data were used for analyzing the identities of the selected attractions of  and the target groups which will guide tofor the design and conceptual framework. The research’s results can be created into 3 areas of work which are a book, a collection of jewelry and a webpage. These 3 workpieces were designed by applying the interesting identities from the selected attractions.The concepts of the book, the jewelry collection and the webpage will be accorded to the uniqueness of the selected attractions. All of the pieces will share the same themes and colors depending on their origins. From the above process which leading to the creation of jewelry in promoting northeastern tourism Ubon Ratchathani causing tourism in a new way. Tourists are involved with places and jewelry. Encourage tourism to create activities More fun in traveling And the website that helps to disseminate to invite more tourists to Ubon Ratchathani province As well as distributing tourists from primary cities to secondary cities. [1] Ranked 100 cities in top tourist destinations of the world. (Global Destination Cities Index) MasterCard 2019    
ปัจจุบันการท่องเที่ยวของประเทศไทยถือว่าเป็นรายได้หลักในการขับเคลื่อนเศรษฐกิจ อีกทั้งประเทศไทยเป็นเพียงประเทศเดียวที่มีเมืองท่องเที่ยวติดอันดับจากผลการสำรวจทั่วโลกถึง 3 เมือง คือ กรุงเทพมหานคร ภูเก็ต และพัทยา[1] แต่ในขณะเดียวกันภาคอีสานทั้งภาคกลับมีนักท่องเที่ยว น้อยกว่าจังหวัดพังงาที่มีเพียงจังหวัดเดียว เนื่องจากจำนวนนักท่องเที่ยวที่มีการกระจุกตัวในแหล่งท่องเที่ยวยอดนิยมเพียงไม่กี่จังหวัด การวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาวิเคราะห์การส่งเสริมการท่องเที่ยวภาคอีสานจังหวัดอุบลราชธานี โดยกระบวนการในการวิจัยนั้น มีขั้นตอนของการเก็บข้อมูลจากการค้นคว้าข้อมูลทุติยภูมิเพื่อศึกษาข้อมูลเชิงเนื้อหา และลงพื้นที่เก็บข้อมูลปฐมภูมิในสถานที่ท่องเที่ยว ทั้งหมด 10 แห่ง ในจังหวัดอุบลราชธานี เพื่อนำข้อมูลมาใช้ในส่วนของการวิเคราะห์อัตลักษณ์ และกลุ่มเป้าหมาย เพื่อนำมาซึ่ง แนวทางการออกแบบและกรอบแนวคิด  ซึ่งสรุปออกเป็นชิ้นงานทั้งหมด 3 ส่วน คือ เครื่องประดับ หนังสือประกอบการนำเสนอ และ เว็บไซต์ แล้วจึงทำการออกแบบโดยใช้อัตลักษณ์ที่น่าสนใจของแหล่งท่องเที่ยว การเชื่อมโยงสถานที่กับการออกแบบเครื่องประดับ รวมถึงการผสมผสานวัสดุที่ได้จากการวิเคราะห์อัตลักษณ์ของแต่ละสถานที่ท่องเที่ยว โดยใช้รูปทรงโค้งและการทับซ้อน เพื่อเป็นการช่วยเพิ่มมิติให้กับชิ้นงาน และใช้สีของภาพรวมสถานที่ท่องเที่ยวในการเชื่อมโยงชิ้นงานเครื่องประดับ หนังสือและเว็ปไซต์ ให้ไปในทิศทางเดียวกัน และนำออกเผยแพร่ผ่านช่องทางของสื่อออนไลน์ เพื่อให้ชิ้นงานเข้าถึงกลุ่มเป้าหมายมากยิ่งขึ้น จากกระบวนการดังกล่าว จึงนำมาสู่การสร้างสรรค์ผลงานเครื่องประดับส่งเสริมการท่องเที่ยวภาคอีสาน จังหวัดอุบลราชธานี ที่ก่อให้เกิดการท่องเที่ยวในรูปแบบใหม่ นักท่องเที่ยวมีส่วนร่วมกับสถานที่และเครื่องประดับ ส่งเสริมให้การท่องเที่ยวเกิดกิจกรรม เพิ่มเติมความสนุกในการท่องเที่ยว และส่วนของเว็บไซน์ที่ช่วยเผยแพร่เพื่อเป็นการเชิญชวนนักท่องเที่ยวมายังจังหวัดอุบลราชธานีมากยิ่งขึ้น อีกทั้งเป็นการกระจายนักท่องเที่ยวจากเมืองหลักสู่เมืองรอง   [1] การจัดอันดับ100เมือง  สุดยอดเมืองจุดหมายปลายทางท่องเที่ยวของโลก (Global Destination Cities Index) ของมาสเตอร์การ์ด ปี2562
Description: Master of Fine Arts (M.F.A.)
ศิลปมหาบัณฑิต (ศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2570
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58157311.pdf9.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.