Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2571
Title: STUDY AND DESIGN OF SOUVENIR MERCHANDIZE FOR UBON RATCHATHANI NATIONAL MUSEUM
แนวทางศึกษาและออกแบบผลิตภัณฑ์ของที่ระลึกสำหรับพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ จังหวัดอุบลราชธานี
Authors: Mattana SUKAPAN
มัทนา สุขพันธ์
RATTHAI PORNCHAROEN
รัฐไท พรเจริญ
Silpakorn University. Decorative Arts
Keywords: ผลิตภัณฑ์ของที่ระลึก
พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ
จังหวัดอุบลราชธานี
Souvenir products
National Museum
Ubon Ratchathani Province
Issue Date:  10
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this research are 1) study information about Ubon Ratchathani National Museum. As well as surveying the needs of consumers and target groups. 2) To design souvenir products for Ubon Ratchathani National Museum. As well as responding to the satisfaction of consumers target groups, and 3) to assess the satisfaction of consumers and target groups of souvenir products that the researcher has studied and designed." The research procedure is carried out according to the following objectives: 1) Study information about the National Museum 2) Use the Check List Questionnaire to collect data on the needs of target consumers, including members and those interested in the Facebook fan page Ubon Ratchathani National Museum, for a period of 2 months. There were 50 respondents, including the needs of experts at the Ubon Ratchathani National Museum. 3) Use a rating scale questionnaire to collect data, opinions and suggestions from 1 design expert, 1 marketing expert and 3 museum experts. 4) Use the Rating Scale questionnaire to collect data on satisfaction of target consumers, including members and those interested in the Facebook fan page. Ubon Ratchathani National Museum, with a duration of 2 months. 50 respondents, using basic statistical formula, frequency, percentage to analyze the results of the questionnaire.           The results of the research found that In assessing the satisfaction of the souvenir products, the "Lotus Set" note-ins with a packaging that catches the eye Which was satisfied at a high level With an average 4.4 (SD=0.894), followed by interesting Would like to have a high level of souvenir With an average 4.1 (SD = 1.025), the appropriate size is at a high level With an average 4.02 (SD = 1.049), having unique beauty of Ubon Ratchathani province at a high level With an average 3.8 (SD = 1.114) and having a moderate level of utility With an average 3.14 (SD = 1.249) in evaluating the satisfaction of the products that are inserted into the note pad. "Pha Taem set" has the most unique and beautiful beauty of Ubon Ratchathani province. With an average 4.6 (SD = 0.894), followed by interest Would like to have a souvenir at the highest level with an average 4.58 (SD = 0.896), There are packaging that catches the eye in high levels. With an average 4.36 (SD = 0.889), the appropriate size is at a high level with an average 4.22 (SD = 0.901) and having a moderate level of utility with an average 3.12 (SD = 1.336)
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ จังหวัดอุบลราชธานี ตลอดจนทำการสำรวจความต้องการของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย 2) เพื่อออกแบบผลิตภัณฑ์ของที่ระลึกสำหรับพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ จังหวัดอุบลราชธานี พร้อมทั้งตอบสนองความพึงพอใจของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย และ 3) เพื่อประเมินความพึงพอใจของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมายที่มีต่อผลิตภัณฑ์ของที่ระลึกที่ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาและออกแบบ  ขั้นตอนในการดำเนินงานวิจัยเป็นไปตามวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) ศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ จังหวัดอุบลราชธานี 2) ใช้แบบสอบถามแบบตรวจสอบรายการ (Check List) เพื่อเก็บข้อมูลความต้องการของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ สมาชิกและผู้ที่สนใจในเพจเฟสบุค Ubon Ratchathani National Museum : พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ อุบลราชธานี โดยใช้ระยะเวลา 2 เดือน มีผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 50 คน รวมถึงสอบถามความต้องการของผู้เชี่ยวชาญของพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ จังหวัดอุบลราชธานี 3) ใช้แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า (Rating Scale) เพื่อเก็บข้อมูลความคิดเห็นและข้อเสนอแนะจากผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบ จำนวน 1 ท่าน ผู้เชี่ยวชาญด้านการตลาด จำนวน 1 ท่าน และผู้เชี่ยวชาญของพิพิธภัณฑ์ จำนวน 3 ท่าน 4) ใช้แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า (Rating Scale) เพื่อเก็บข้อมูลความพึงพอใจของผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ สมาชิกและผู้ที่สนใจในเพจเฟสบุค Ubon Ratchathani National Museum : พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ อุบลราชธานี โดยใช้ระยะเวลา 2 เดือน มีผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 50 คน โดยใช้สูตรทางสถิติพื้นฐาน ความถี่ ร้อยละ ในการวิเคราะห์ผลข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถาม           ผลที่ได้จากการวิจัยพบว่า ในการประเมินความพึงพอใจในผลิตภัณฑ์ของที่ระลึกที่เสียบกระดาษโน้ต “ชุดดอกบัว” มีบรรจุภัณฑ์ที่ดึงดูดสายตา ซึ่งได้รับความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.4 (S.D. = 0.894) รองลงมาคือมีความน่าสนใจ อยากได้เป็นของที่ระลึกอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.1 (S.D. = 1.025), มีขนาดที่เหมาะสมอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.02 (S.D. = 1.049), มีความสวยงามเป็นเอกลักษณ์ของจังหวัดอุบลราชธานีอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.8 (S.D. = 1.114) และมีประโยชน์ใช้สอยอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.14 (S.D. = 1.249) ในการประเมินความพึงพอใจในผลิตภัณฑ์ของที่ระลึกที่เสียบกระดาษโน้ต “ชุดผาแต้ม” มีความสวยงามเป็นเอกลักษณ์ของจังหวัดอุบลราชธานีอยู่ในระดับมากที่สุด  โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.6 (S.D. = 0.894) รองลงมาคือความน่าสนใจ อยากได้เป็นของที่ระลึกอยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.58 (S.D. = 0.896), มีบรรจุภัณฑ์ที่ดึงดูดสายตาอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.36 (S.D. = 0.889), มีขนาดที่เหมาะสมอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.22 (S.D. = 0.901) และมีประโยชน์ใช้สอยอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีค่าเฉลี่ย  = 3.12 (S.D. = 1.336)
Description: Master of Fine Arts (M.F.A.)
ศิลปมหาบัณฑิต (ศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2571
Appears in Collections:Decorative Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59155309.pdf14.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.