Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/258
Title: รูปแบบและกลยุทธ์การดำเนินธุรกิจค้าปลีกวัสดุก่อสร้างของ ผู้ประกอบการรายย่อยในเขตอำเภอเมืองนครปฐม จังหวัดนครปฐม
Other Titles: PATTERN AND STRATEGIES FOR CONSTRUCTION MATERIALS SMALL RETAILER BUSINESS IN MUEANG DISTRICT, NAKHON PATHOMTHESIS
Authors: ธนะวัฒนานนท์, ธนัญญา
Tanawattananon, Tananya
Keywords: กลยุทธ์
วัสดุก่อสร้าง
ค้าปลีก
STRATEGY
CONSTRUCTION MATERIALS
RETAILER
Issue Date: 26-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษารูปแบบและกลยุทธ์การดำเนินธุรกิจค้าปลีกวัสดุ ก่อสร้างของผู้ประกอบการรายย่อยในเขตอำเภอเมืองนครปฐมจังหวัดนครปฐม เป็นงานวิจัยเชิง คุณภาพ เก็บข้อมูลจากผู้ให้ข้อมูลหลักซึ่งเป็นผู้ประกอบการจำนวน 3 ราย โดยใช้วิธีการเลือกผู้ให้ หลักแบบเจาะจง และเก็บข้อมูลด้วยวิธีการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วมและการสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิจัยพบว่า ผู้ประกอบการรายย่อยธุรกิจค้าปลีกวัสดุก่อสร้างดำเนินกิจการแบบ เจ้าของคนเดียว ควบคุมการดำเนินงานเองทั้งหมด โดยใช้กลยุทธ์การบริการ 8PSในการบริหาร บริการแบบผสมผสานหรือบูรณาการ ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ที่มีความหลากหลายของ ประเภทสินค้า คุณภาพ และราคา ด้านสถานที่ที่อยู่ใกล้แหล่งชุมชน และหมู่บ้าน ด้านกระบวนการ มีการจัดการกระบวนการขายและซื้ออย่างเป็นระบบ ด้านผลผลิตและคุณภาพ คำนึงถึงคุณภาพของ สินค้าและบริการเป็นสำคัญ ด้านบุคคล พนักงานสามารถทำงานอย่างเต็มที่ และกระตือรือร้นใน การเรียนรู้งาน การส่งเสริมการตลาดและการให้การศึกษาลูกค้า โดยการบอกปากต่อปาก ให้สินเชื่อ และบริการจัดส่ง ด้านหลักฐานที่เป็นตัววัตถุ สังเกตเห็นได้ง่าย ปัญหาที่พบในการดำเนินธุรกิจ คือ ด้านเศรษฐกิจที่มีความผันผวน ผู้ประกอบการจำเป็นต้องติดตามข่าวสารอยู่เสมอด้านลูกค้ามีการ ค้างชำระ เนื่องจากการให้เครดิตเป็นเวลานาน จึงต้องมีการเสนอทางเลือกให้ผู้บริโภคผ่อนชำระ และใช้เงินสดแทนและด้านการจัดการบุคลากร มีการแบ่งหน้าที่ให้รับผิดชอบหน้าที่ที่แตกต่างกัน ออกไปตามความสามารถ เพื่อให้ปฏิบัติงานอย่างมีประสิทธิภาพสูงสุดข้อมูลเหล่านี้สามารถนำไป เป็นแนวทางการพัฒนาการดำเนินธุรกิจและกลยุทธ์ของร้านค้าปลีกวัสดุก่อสร้างแก่ผู้ที่สนใจ The objective of this research was to study the pattern and strategies of construction materials small retailers inMueang district, Nakhonpathom. The study was a qualitative research which data were collected using in-depth interviews and non-participant observation. Key informants were three entrepreneurs using purposive sampling method. The results revealed that the pattern of construction materials small retailers in Mueang district, Nakhonpathom were sole proprietorship. In terms of strategies, the entrepreneurs used the Eight Components of Integrated Service Management (8PS.) The first component was product varieties in terms of categories, price and quality. Another component was the location that should be near community or villages. Concerning the management, there was a systematic trading. The fourth component was the importance of quality of product and services. Adding to that, human resource was another essential factor, i.e., staffs were willing to learn and worked hard. Promotion and customer knowledge such as loan, delivery and using words of mouth were another key factor. The physical evidence was easily noticeable. On the other hand, problems found in this business were economic fluctuation. Retailers must be constantly updated information on overdue loan which made installments and cash-only better options. Dividing responsibilities to match each staff's ability would give best performance. All in all, this information can be used as guidance for other construction materials small retailers
Description: 57602306 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- ธนัญญา ธนะวัฒนานนท์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/258
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ธนัญญา.pdf7.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.