Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2678
Title: EFFECTS OF USING ROLE-PLAY ACTIVITIES IN LEARNING AND TEACHING MANAGEMENT TO DEVELOP ENGLISH SPEAKING ABILITIES FOR LEARNERS OF ENGLISH FOR COMMUNICATION COURSE
ผลของการใช้กิจกรรมบทบาทสมมติในการจัดการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ ของผู้เรียนหลักสูตรภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
Authors: Rossukhon THOAUBON
รสสุคนธ์ โทอุบล
Suneeta Kositchaivat
สุนีตา โฆษิตชัยวัฒน์
Silpakorn University. Education
Keywords: กิจกรรมบทบาทสมมติ
การพูดภาษาอังกฤษ
ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
ROLE PLAY
ENGLISH SPEAKING
ENGLISH FOR COMMUNICATION
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were to 1) compare English speaking abilities before and after using Role-Play activities, and 2) investigate the learners’ satisfaction toward learning and teaching management using Role-Play activities to develop English speaking abilities. The sample of this research were twenty learners of English for communication course at Muangthai Language Center. The research was proceeded by using the three steps of Role-Play activities which are 1) Pre Role Play 2) During Role Play and 3) After Role Play. The tools of this research were 1) Workbook to enhance speaking abilities using Role-Play activities 2) four lesson plans of learning and teaching management using Role-Play activities 3) English speaking abilities pretest and posttest using Role-Play activities 4) The assessment of English speaking abilities using Role-Play activities and 5) a questionnaire to measure learners’ satisfaction toward the learning and teaching management using Role-Play activities. Statistics used in the research were mean, standard deviation, and t-test Dependent. The results of this research were as follow: 1. The English speaking abilities after using Role-Play activities were significantly higher than before at .05 level. 2. The learners’ satisfaction toward Role-Play activities to develop English speaking abilities was at the high level.
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ 2) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างคือผู้เรียนที่เรียนหลักสูตรภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร ของสถาบันสอนภาษาเมืองไทย จำนวน 20 คน ดำเนินการทดลองด้วยวิธีการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ 3 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ขั้นก่อนกิจกรรมบทบาทสมมติ 2) ขั้นกิจกรรมบทบาทสมมติ และ 3) ขั้นหลังกิจกรรมบทบาทสมมติ ใช้เวลาในการทดลอง 4 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 1 วัน วันละ 2 ชั่วโมง รวม 8 ชั่วโมง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบฝึกเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ 2) แผนการจัดการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ จำนวน 4 แผน 3) แบบทดสอบความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ 4) แบบประเมินความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ 5) แบบประเมินความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบ t แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติสูงขึ้นกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษอยู่ในระดับมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2678
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58254322.pdf5.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.