Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2688
Title: The Development of Reading Literacy Drill Exercises Followed by Programme for International Student Assessment Guidelines for Matthayomsuksa 4 students
การพัฒนาแบบฝึกเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Authors: Supalerk TANTIWIRIYAKORN
ศุภฤกษ์ ตันติวิริยากร
CHOLTICHA HOMFUNG
ชลธิชา หอมฟุ้ง
Silpakorn University. Education
Keywords: ความสามารถด้านการอ่าน
แบบฝึก
การประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA)
READING LITERACY
DRILL EXERCISES
PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
Issue Date:  12
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purpose of this study were 1) to develop the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA) for Matthayomsuksa 4 students to be effective as  the criteria 80/80 2) to compare reading abilities of Matthayomsuksa 4 students between before and after learning by using the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA) and 3) to study the opinion of Matthayomsuksa 4 students toward learning by using the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA). The Sample of this study were 40, Matthayomsuksa 4 students of Satthasamut School by using Simple Random Sampling. The instruments of this study were the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA), lesson plan, the reading abilities test. The data were analyzed by arithmetic mean, standard deviation and Dependent Sample t – test. The results of this study revealed that 1) The reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA) for Matthayomsuksa 4 students were effective as 82.13/81.29 the criteria,  2) The reading abilities of Matthayomsuksa 4 students after learning by using the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA) were higher than before at a .05 level of significance  3) Matthayomsuksa 4 students had the opinions toward learning by using the reading exercises followed by Programme for International Student Assessment (PISA) at strongly agree level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการอ่าน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/7 โรงเรียนศรัทธาสมุทร จังหวัดสมุทรสงคราม จำนวน 40 คน  ได้มาโดยวิธีการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ แบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความสามารถด้านการอ่าน และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t – test Dependent Samples) ผลการวิจัยพบว่า 1) แบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.13/81.29 ตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้  2) ความสามารถด้านการอ่าน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกการอ่านตามแนวทางการประเมินผลนักเรียนร่วมกับนานาชาติ (PISA) อยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2688
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58255403.pdf14.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.