Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2804
Title: A Study of Thai and Chinese string orchestra : Siam Huqin
การศึกษาการรวมวงของซอไทยกับซอจีน กรณีศึกษาวงซอผสมผสานสยามหูฉิน
Authors: Nuttinee PLYPONGSA
ณัฐฑิณี พลายพงษา
EK-KARACH CHAROENNIT
เอกราช เจริญนิตย์
Silpakorn University. Music
Keywords: ซอไทย
ซอจีน
สยามหูฉิน
Thai fiddles
Chinese fiddles
Siam Huqin
Issue Date:  10
Publisher: Silpakorn University
Abstract:         This research objective was to 1. Study the history and knowledge of Siamhuqin Ensemble and 2. Study the music composition process of Siamhuqin Ensemble.         The research result showed that Siamhuqin ensemble is the ensemble that has 2 music culture.This ensemble took Thai and Chinese fiddles to play together.The objective of Siamhuqin Ensemble was to develop Thai fiddles and elevate Chinese fiddles in Thailand by using Chinese and western music theory process included of Tuning , composition , position arrangement.         In present , Music compossing of Siamhuqin ensemble. It has 13 song included of 6 of Thai songs , 6 of chinese songs  and 1 of western song. The researcher selected 2 songs for study about arrangement process include of The first song was “Mayurapirom”.Siamhuqin Ensemble took this song to rearrange. It has 4 line of fiddles included of high pitch Saw Duang , Saw Duang , Saw – U and Erhu.The main of Melody wasn’t in any fiddles but using suitability of  fiddles sound. The second song was “Hua hao yue Yuan” (花好月圆) was Chinese song .Its melody was funny and has erhu solo line.
        การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. เพื่อศึกษาประวัติ และองค์ความรู้ของวงซอผสมผสานสยามหูฉิน 2. เพื่อศึกษากระบวนการเรียบเรียงเพลงของวงซอผสมผสานสยาม หูฉิน  โดยใช้วิธีการเก็บข้อมูลด้วยการลงศึกษาภาคสนาม และการสัมภาษณ์เชิงลึก พบว่า         วงซอผสมผสานสยามหูฉิน เป็นวงดนตรีสองวัฒนธรรมที่มีการนำเครื่องดนตรีประเภทซอสองสายของไทยและจีนมาบรรเลงร่วมกัน มีวัตถุประสงค์ในการก่อตั้งวงเพื่อพัฒนาซอไทยและยกระดับซอจีนในประเทศไทย โดยใช้วิธีการของดนตรีจีน และดนตรีตะวันตก ได้แก่ การตั้งเสียง การเรียบเรียงบทเพลง รูปแบบการจัดตำแหน่งวง รูปแบบการบรรเลง เป็นต้น         การเรียบเรียงบทเพลงของวงซอผสมผสานสยามหูฉิน มีการเรียบเรียงบทเพลงสำหรับวงซอผสมผสานสยามหูฉิน ไว้ทั้งหมด 13 เพลง แบ่งเป็นเพลงไทย 6 เพลง เพลงจีน 6 เพลง และเพลงสากล 1 เพลง ผู้วิจัยได้คัดเลือก 2 บทเพลง เพื่อทำการศึกษากระบวนการเรียบเรียง ได้แก่  1. เพลงมยุราภิรมย์ มีการนำเรียบเรียงโดยสร้างแนวบรรเลงไว้สำหรับซอไทยและซอจีน 4 แนว ได้แก่ ซอด้วงเสียงสูง ซอด้วง ซออู้ ซอเอ้อร์หู แนวทำนองหลักของเพลงจะไม่ได้อยู่ที่ซอชนิดใดชนิดหนึ่งแต่จะเรียบเรียงโดยใช้หลักความเหมาะสม  2.  เพลงบุปผางามจันทร์กระจ่าง (花好月圆 :    Hua hao yue yuan)    เป็นเพลงจีน มีจังหวะสนุกสนาน มีการสร้างแนวเดี่ยวสำหรับซอเอ้อร์หู แนวทำนองหลักส่วนใหญ่จะอยู่ที่แนวทำนองเดี่ยวของซอเอ้อร์หู
Description: Master of Music (M.Mus)
ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2804
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61701305.pdf14.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.