Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2843
Title: The association between business preparation of SMEs and business ecosystem that related to the startup firm in Thailand
ความสัมพันธ์ระหว่างการเตรียมความพร้อมของธุรกิจ SMEs และระบบนิเวศที่เอื้ออำนวยกับการเป็นธุรกิจ Startup ในประเทศไทย
Authors: Tontakan TANGBORIBOONSUK
ต้นตระการ ตั้งบริบูรณ์สุข
TANINRAT RATTANAPONGPINYO
ธนินท์รัฐ รัตนพงศ์ภิญโญ
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: วิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม
วิสาหกิจเริ่มต้น
การเตรียมความพร้อมของธุรกิจ
ระบบนิเวศที่เอื้ออำนวยต่อธุรกิจ
small and medium business
startup business
business preparation
business ecosystem
Issue Date:  10
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This research aimed to study 1) Business characteristics that affected to Being startup business in Thailand, 2) Business preparation of SMEs and Business ecosystem that related with Being startup business in Thailand. The samples were 130 businesses who got the SMEs Startup Award in 2017-2018 and collecting data by using the questionnaire as a tool. The statistics in analyzing data were frequency, percentage, mean and standard deviation. Moreover, hypotheses testing were shown in the forms of ANOVA and Pearson’s correlation coefficient. The research results found that 1) only the differential Business category affected to the different of Being startup business while During of time in making business, Annual income, Values of fixed assets, Area of the business, and Channels of online purchasing did not affect. 2) Business preparation of the SMEs and Business ecosystem related with Being startup business in Thailand at the level of 0.05 statistical significance.
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึง 1) ปัจจัยลักษณะธุรกิจที่ส่งผลต่อปัจจัยการเป็นธุรกิจ Startup ในประเทศไทย 2) ศึกษาปัจจัยการเตรียมความพร้อมของธุรกิจ SMEs และปัจจัยระบบนิเวศที่เอื้ออำนวยที่สัมพันธ์กับปัจจัยการเป็นธุรกิจ Startup ในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างคือกลุ่มธุรกิจที่ได้รับรางวัล SMEs Startup Award ในปีพ.ศ. 2560-2561 จำนวน 130 ธุรกิจ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและใช้สถิติในวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการศึกษาพบว่า 1) ด้านประเภทธุรกิจที่แตกต่างกันส่งผลต่อปัจจัยการเป็นธุรกิจ Startup แตกต่างกัน ส่วนในด้านระยะเวลาดำเนินธุรกิจ ด้านรายได้ธุรกิจต่อปี ด้านมูลค่าสินทรัพย์ถาวร ด้านพื้นที่ตั้งของธุรกิจและด้านช่องการขายออนไลน์ที่แตกต่างกันส่งผลต่อการเป็นธุรกิจ Startup ไม่แตกต่างกัน 2) ปัจจัยการเตรียมความพร้อมของธุรกิจ SMEs และปัจจัยระบบนิเวศที่เอื้ออำนวยมีความสัมพันธ์กับปัจจัยการเป็นธุรกิจ Startup อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/2843
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60602307.pdf3.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.