Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/302
Title: แนวทางการพัฒนากลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดสำหรับร้านของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี
Other Titles: MARKETING MIX STRATEGY GUIDELINE FOR SOUVENIR SHOPS IN PETCHABURI
Authors: เล็กท่าไม้, อุษณีย์
Lektamai, Usanee
Keywords: กลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาด
ของที่ระลึก
MARKETING MIXSTRATEGY
SOUVENIR SHOP
Issue Date: 1-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษากลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดของผู้ ประกอบการร้านของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี 2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของนักท่อง เที่ยวชาวไทยในการเลือกซื้อของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี 3) เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนากลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดสำหรับร้านของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) กับนักท่องเที่ยวชาวไทยที่ใช้บริการร้านของที่ระลึก จำนวน 400 คน และการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In-depth Interview) กับ ผู้จัดการร้านของที่ระลึกจำนวน 8 แห่ง การวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ประกอบการนำกลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาด (4P’s) มาใช้ในการวางแผนการตลาดสำหรับธุรกิจร้านของที่ระลึก และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของที่ระลึกของนักท่องเที่ยวชาวไทยส่วนใหญ่ในระดับมากทุกด้าน ทั้งด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านราคา แนวทางการพัฒนากลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดสำหรับร้านของที่ระลึกจังหวัดเพชรบุรี ด้านผลิตภัณฑ์ ควรให้ความสำคัญเรื่องคุณภาพสินค้า และให้รายละเอียดที่เป็นประโยชน์ด้านโภชนาการแก่ลูกค้า ด้านการส่งเสริมการตลาด ควรมีสินค้าตัวอย่างให้ทดลองหลากหลายเพื่อเพิ่มยอดขาย และมีพนักงานขายให้บริการด้วยความเต็มใจ ควรมีป้ายบอกทางที่ชัดเจน จัดพนักงานดูแลความปลอดภัยและอำนวยความสะดวกบริเวณที่จอดรถ รวมถึงดูแลรักษาความสะอาดบริเวณห้องน้ำและสถานที่ต่าง ๆ ภายในร้าน การตั้งราคาควรให้สอดคล้องกับคุณภาพของสินค้าและมีการติดป้ายราคาที่บรรจุภัณฑ์ให้ชัดเจน This research aimed to 1) examine the strategic marketing mix of gift shop entrepreneurs in Petchaburi 2) study the factors that influence the buying decisions of Thai tourists visiting souvenirs shop in Petchaburi, and 3) propose a guideline to develop a marketing mix strategy for souvenirs shop in Petchaburi. Data was collected using questionnaire to Thai tourists visiting souvenir shop in Petchaburi (n = 400) and in-depth interviews with 8 souvenir shops managers. Data was analyzed and reported in the percentage, mean and standard deviation. It was found all of the souvenir shop using marketing mix (4P's) strategy in doing business. All of the marketing mix factors such as product, promotion, place and price affected the majority of Thai tourists’ decision to buy goods. The guideline to develop a marketing mix strategy for souvenir shops in Petchaburi including: focus on quality of products and inform customers about food nutrition; promote variety of goods by tasting that may help in selling and sale persons with hospitality mind to service customers; provide clear sign board of the shop; staff on duty that service customers in parking lot and clean the toilet are necessary; and pricing the products that match its quality and should put the price on every package.
Description: 57602426 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- อุษณีย์ เล็กท่าไม้
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/302
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
อุษณีย์.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.