Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/303
Title: การวิเคราะห์ที่ตั้งและความได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบของอุตสาหกรรมเครื่องดื่มในจังหวัดนครปฐม
Other Titles: AN ANALYSIS OF THE LOCATION AND THE COMPARATIVE ADVANTAGE OF BEVERAGE INDUSTRY IN NAKHON PATHOM PROVINCE
Authors: ชูมิตร, กรกนก
Chumit, Kornkanok
Keywords: ที่ตั้งอุตสาหกรรมเครื่องดื่มในจังหวัดนครปฐม
LOCATION OF BEVERAGE INDUSTRY IN NAKHON PATHOM PROVINCE
Issue Date: 2-Dec-2558
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้ เป็นการศึกษาความได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบของอุตสาหกรรมเครื่องดื่มในประเทศไทย ค่าความสำคัญทางที่ตั้ง รูปแบบทางที่ตั้ง และปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อที่ตั้ง ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นข้อมูลทุติยภูมิจากกรมโรงงานอุตสาหกรรมในปี พ.ศ.2557 และข้อมูลปฐมภูมิได้จากผู้ประกอบการ เทคนิคที่ใช้ในการศึกษา คือ ดัชนีวัดความได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบ ค่าความสำคัญทางที่ตั้ง ดัชนีวัดการกระจุกตัว ผลการศึกษาพบว่า ในช่วงปี พ.ศ. 2547 – 2557 ความได้เปรียบเชิงเปรียบเทียบของอุตสาหกรรมเครื่องดื่มของประเทศไทยมีค่าเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่องทุกปี โดยในปี พ.ศ.2547 มีค่า RCA 1.25 และเพิ่มขึ้นเป็น 3.99 ในปี พ.ศ.2557 จังหวัดนครปฐมมีค่าความสำคัญทางที่ตั้งในระดับปานกลาง (LQ = 36.84) และรูปแบบที่ตั้งของอุตสาหกรรมเครื่องดื่มมีการกระจุกตัวอยู่ในตำบลขุนแก้วและตำบลกำแพงแสน โดยกระจุกตัวตามแนวถนนที่สามารถเชื่อมโยงกับถนนเพชรเกษม ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อที่ตั้งมากที่สุด ได้แก่ ปัจจัยทุน ปัจจัยที่ดิน ปัจจัยแรงงาน ปัจจัยวัตถุดิบ และปัจจัยตลาด ตามลำดับ The objectives of this study were to study the comparative advantage of the beverage industry in Thailand, the Location Quotient, the location pattern and factors affecting the location pattern. Data used in the study were the secondary data from Department of Industrial Works in 2014 and the primary data from enterpreneurs. Techniques used in this study were Revealed Comparative Advantage (RCA), Location Quotient (LQ), Index of Concentration The result of the study found that during the year 2004 – 2014 The comparative advantage of beverage industry of Thailand has increased continuously every year. In the year 2004 the RCA was 1.25 and increased to 3.99 in the year 2014. Nakhon Pathom province has the location quotient (LQ) in medium level (LQ = 36.84) and the location pattern of beverage industry was concentrated in Tambon Khun Kaew and Tambon Kamphaeng Saen along the road connected to Phetkasem Road. The most influenced factors to the location were capital factor, land factor, labor factor, raw material factor and market factor, respectively.
Description: 55204201 ; สาขาวิชาภูมิศาสตร์อุตสาหกรรม --กรกนก ชูมิตร
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/303
Appears in Collections:Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กรกนก.pdf4.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.