Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3035
Title: The Development of the Professional learning Community for Thai Teachers of Prathomsuksa 6 to Enhance Reading Comprehension Ability Using KWL Plus
การสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ (PLC) ครูภาษาไทยระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 เพื่อพัฒนาความสามารถการอ่านจับใจความ โดยใช้เทคนิค KWL plus
Authors: Nipaporn PROMTHA
นิภาพร พรมทา
MEECHAI IAMJINDA
มีชัย เอี่ยมจินดา
Silpakorn University. Education
Keywords: การสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ
การอ่านจับใจความ
เทคนิค KWL plus
THE PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY
READING FOR COMPREHENSION ABILITIES
KWL PLUS TECHNIQUE
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The  objectives of this research were to 1)  compare teachers' knowledge before and after using Professional Learning Community (PLC)   2)  study teachers’ learning management abilities  about reading comprehension 3) compare reading comprehension abilities of sixth grade students before and after and compare after studying according to the criteria of 75 percent and 4) study teachers’ opinions towards using Professional Learning Community (PLC) by using KWL Plus Technique. The sample used in the study were 1) 3 groups of 6th Grade students from Watsrisamran Ratbumrung Cham Prachautit school. There are 118 students were randomly selected by using classroom as a unit. 2)  3 Thai teachers selected by using classroom from the sample. The research instruments were a PLC and KWL Plus Techniques’ teachers test. a learning management observation, lesson plan, comprehension reading test and a questionnaire for teachers' opinions with PLC and KWL Plus teachnique. The findings were as following: 1) The teacher s' knowledge about PLC and KWL Plus Technique were higher than before. 2) The teacher learning management abilities was rated at the excellent level. 3) The reading for comprehension abilities after studying by KWL Plus Technique was significantly higher at the .05 level before and passed 75 % 4) The opinions of teachers was at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความรู้ของครูก่อนและหลังการสร้างชุมชนการเรียนรู้  2) ศึกษาความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูด้านการอ่านจับใจความ 3) เปรียบเทียบความสามารถในด้านการอ่านจับใจความ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ก่อนเรียนและหลังเรียน และเปรียบเทียบหลังเรียนตามเกณฑ์ร้อยละ 75 และ 4) ศึกษาความคิดเห็นของครูผู้สอนที่มีต่อการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพและการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWL Plus กลุ่มตัวอย่าง 1) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6/2 6/3 และ 6/5 โรงเรียนวัดศรีสำราญราษฎร์บำรุง (แช่มประชาอุทิศ) จำนวน 118 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม และ 2) ครูผู้สอนรายวิชาภาษาไทย จำนวน 3 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจงตามห้องเรียนที่สอนในกลุ่มตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบวัดความรู้ของครูเกี่ยวกับการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ และเทคนิคการสอนแบบ KWL Plus แบบสังเกตการจัดการเรียนรู้ของครู แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านจับใจความ และแบบสอบถามความคิดเห็นของครูที่มีต่อการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ และการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWL  Plus ผลการวิจัยพบว่า 1) ความรู้เกี่ยวกับการสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของครูหลังสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ สูงกว่าก่อนสร้างชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ 2) ความสามารถในการจัดการเรียนรู้ของครูผ่านเกณฑ์ในระดับดีมาก 3) ความสามารถในด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และความสามารถด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนหลังเรียนผ่านเกณฑ์ร้อยละ 75  4) ความคิดเห็นของครูผู้สอนอยู่ในระดับมากที่สุด
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3035
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60255404.pdf6.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.