Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3044
Title: The Use of Mind Mapping Technique with Collaborative Learning in Think-Pair-Square-Share to Develop Creative Thinking about the Relation and Function of Mathayomsuksa IV students at Benchamarachuthit Pattani school
การใช้เทคนิคแผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหายเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ เรื่อง ความสัมพันธ์และฟังก์ชัน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเบญจมราชูทิศ จังหวัดปัตตานี
Authors: Naeem BINIBROHENG
นาอีม บินอิบรอเฮง
Ratana Srithus
รัตนา ศรีทัศน์
Silpakorn University. Science
Keywords: เทคนิคแผนผังความคิด การเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหาย ความคิดสร้างสรรค์
MIND MAPPING TECHNIQUE COLLABARATIVE LEARNING IN THINK-PAIR-SQUARE-SHARE CREATIVE THINKING
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract:  The purposes of this research were 1) to develop the creative thinking skills on relation and function learning of Mathayomsuksa IV students by using mind mapping technique with collaborative learning in Think-Pair-Square-Share; 2) to determine mathematics achievement on relation and function learning of Mathayomsuksa IV students by using mind mapping technique with collaborative learning in Think-Pair-Square-Share; and 3) to evaluate satisfaction on using mind mapping technique with collaborative learning in Think-Pair-Square-Share of Mathayomsuksa IV students. The samples of this research included 39 students from Benchamarachuthit Pattani School who were purposively selected from 1 class of Mathayomsuksa IV students during academic year 2019. The duration of the experiments lasted for 10-hour. The research instruments composed of lesson plans, the creative thinking test, the mathematics achievement test and satisfaction form. The research design was One-Group Posttest-Only Design. Average, Percentage, Standard Deviation and t-Test for One Sample were used for data analysis. The results of learning management showed that 1) the creative thinking in fluency domain was higher than 70-percent criteria at the significance level of .05 on just one side; 2) the learning achievement on relation and function learning of Mathayomsuksa IV students by using mind mapping technique with collaborative learning in Think-Pair-Square-Share was higher than 70-percent criteria at the significance level of .05; and 3) the overall level of satisfaction among students was at very good level (x̅ = 4.06, S.D. = 0.14).         การวิจัยนี้ได้รับทุนการศึกษาจากโครงการส่งเสริมการผลิตครูที่มีความสามารถพิเศษทางวิทยาศาตร์และคณิตศาสตร์ (สควค.) สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.)                                                กระทรวงศึกษาธิการ       
การศึกษาวิจัยในวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ เรื่อง ความสัมพันธ์และฟังก์ชัน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้เทคนิคแผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหาย 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง ความสัมพันธ์และฟังก์ชัน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้เทคนิคแผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหาย 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จากการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง ความสัมพันธ์และฟังก์ชัน โดยใช้เทคนิคแผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหาย กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนเบญจมราชูทิศ จังหวัดปัตตานี จากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sample) จำนวน 1 ห้องเรียน นักเรียน 39 คน ใช้เวลาในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ 10 ชั่วโมง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคแผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหาย แบบทดสอบวัดความคิดสร้างสรรค์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบวัดความพึงพอใจ แบบแผนการวิจัยเป็นแบบ One-Group Posttest-Only Design สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่าทีแบบกลุ่มเดียว (t-Test for One Sample)         ผลการศึกษาพบว่า 1) นักเรียนมีคะแนนความคิดสร้างสรรค์หลังการจัดการเรียนรู้ด้านความคล่องในการคิดสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 ที่ระดับนัยสำคัญ .05 เพียงด้านเดียว 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง ความสัมพันธ์และฟังก์ชัน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังจากได้รับการจัดการเรียนรู้โดยการใช้แผนผังความคิดร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อนคู่คิดสี่สหายสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญที่ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนโดยภาพรวม อยู่ในระดับดีมาก (x̅ = 4.06, S.D. = 0.14)
Description: Master of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3044
Appears in Collections:Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60316201.pdf6.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.