Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3062
Title: DEVELOPMENT APPROACH OF  GOVERNMENT ORGANIZATION ADMINISTRATION FOR SUPPORTING  PRACHARATH MARKET IN NAKHONPATHOM PROVINCE
แนวทางการพัฒนาการบริหารงานขององค์กรภาครัฐในการสนับสนุนตลาดประชารัฐคนไทยยิ้มได้แห่งหนึ่งในจังหวัดนครปฐม
Authors: Jiranan CHOOKET
จิรนันท์ ชูเกตุ
SAWANYA THAMMAAPIPON
สวรรยา ธรรมอภิพล
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: แนวทางการพัฒนา
การบริหารงานองค์กรภาครัฐ
ตลาดประชารัฐคนไทยยิ้มได้
DEVELOPMENT APPROACH
GOVERNMENT ORGANIZATION ADMINISTRATION
PRACHARATH MARKET
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The research aimed of this study was to study administration and development the problems of government administration organization for Pracharath Market in Nakhonpathom province. Also, to studying of supporting government organization in Pracharath Market in Nakhonpathom province.  This study was a qualitative research by in – depth interview semi-structured interview and structured interview The samples of the group study were 17 person who are entrepreneurs, customers and represent an organization and non-participant observation. The data were collected, analyzed and concluded and presented descriptive research results by methodological triangulation. The findings showed that the problems of government administration organization for Pracharath Market in Nakhonpathom province  have 8 main factors to developing.  1) Planning (P) the meeting was set up to determine both district and province.  2) Organization (O) there was set up department, district and province but was not clearly set up committee of marketing. 3) Staffing (S) Nobody was selected or recruitment who was specialist. 4) Directing (D) There was organized commands from high to below both formal command and informal command. 5) Coordinating (Co) there was cooperated both inside and outside organization as well as it was written and verbal. 6) Reporting (R)  there was reported documents both department and province. 7) Budgeting (B) Community Development Department gave budget. 8) Innovation (I)  using it for communication and public relations. Furthermore, the supporting of government organization by Community Development are divided in 2 factors, 1) To support budget for materials and public relations. 2) To support in public relations Pracharath Market public relations.  
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการบริหารงาน และปัญหาอุปสรรคในการบริหารงานขององค์กรภาครัฐที่รับผิดชอบโครงการตลาดประชารัฐคนไทยยิ้มได้แห่งหนึ่งในจังหวัดนครปฐม  2) ศึกษาการสนับสนุนขององค์กรภาครัฐที่รับผิดชอบโครงการตลาดประชารัฐคนไทยยิ้มได้แห่งหนึ่งในจังหวัดนครปฐม ดำเนินการศึกษาโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกโดยใช้แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างและแบบมีโครงสร้าง กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้ประกอบการร้านค้า ผู้บริโภค ตัวแทนองค์กรภาครัฐ  รวมทั้งสิ้น 17 คน  และการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม ตรวจสอบความถูกต้องของข้อมูลแบบสามเส้าด้านวิธีการ วิเคราะห์เนื้อหา สรุป และนำเสนอผลการศึกษาในรูปแบบการพรรณนาความ ผลการศึกษา การบริหารงานและปัญหาอุปสรรคในการบริหารงานขององค์กรภาครัฐที่รับผิดชอบโครงการตลาดประชารัฐฯ พบว่า 1) ด้านการวางแผน มีกำหนดการประชุมอย่างชัดเจนทั้งระดับอำเภอและจังหวัด   2) การจัดองค์การ มีการจัดแบ่งทั้งในระดับกรม ระดับจังหวัด ระดับอำเภอ แต่ไม่ได้มีการจัดตั้งคณะกรรมการบริหารตลาดอย่างเป็นรูปธรรม 3) ด้านการบริหารบุคคล ไม่มีกระบวนการสรรหาและคัดเลือกบุคคลที่มีความชำนาญเฉพาะ 4) ด้านการอำนวยการ  มีการสั่งการแบบบนลงล่างทั้งแบบเป็นทางการและไม่เป็นทางการ   5) ด้านการประสานงาน  มีการประสานงานร่วมกันทั้งหน่วยงานภายในและภายนอก ที่เป็นลายลักษณ์อักษรและทางวาจา  6) ด้านการรายงาน ในรูปแบบของเอกสารเสนอต่อหน่วยงานในระดับจังหวัดและระดับกรม  7) ด้านงบประมาณ ได้รับการสนับสนุนจากกรมการพัฒนาชุมชน แต่ไม่เพียงพอ 8) ด้านการใช้เทคโนโลยีและนวัตกรรม ใช้ในการสื่อสารและประชาสัมพันธ์ ข้อจำกัดซึ่งเป็นอุปสรรคในการบริหารงานคือ ไม่มีบุคลากรที่รับผิดชอบงานโดยตรงตามบทบาทหน้าที่ที่ระบุในโครงสร้างองค์กร แต่เป็นไปในลักษณะการมอบหมายงานเป็นครั้งคราวรายบุคคล ซึ่งอาจไม่ตรงกับความชำนาญหรือเชี่ยวชาญ ข้อจำกัดเรื่องงบประมาณที่ใช้ในกิจกรรม  ส่วนการสนับสนุนการบริหารงานขององค์กรภาครัฐโดยสำนักงานพัฒนาชุมชนอำเภอ ใน 2 ด้าน คือ   1) สนับสนุนงบประมาณสำหรับวัสดุ อุปกรณ์และการประชาสัมพันธ์ 2) สนับสนุนด้านประชาสัมพันธ์     
Description: Master of Arts (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3062
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61601308.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.