Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3071
Title: Service marketing strategies that influence the decision to use the computer repair shop of Bang Khae population Bangkok
กลยุทธ์ตลาดบริการที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ ของประชากรเขตบางแค กรุงเทพมหานคร
Authors: Supansa YOTSANG
สุพรรษา ยศแสง
SIRA    SRIYOTHIN SRIYOTHIN
ศิระ ศรีโยธิน
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: กลยุทธ์ตลาดบริการ
การตัดสินใจ
ร้านซ่อมคอมพิวเตอร์
Strategic Marketing Services
Decision
Computer Repair Shop
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objective of this research is to study the service marketing strategies that affect the decision making process of using computer repair shops and to compare the differences in the decision to choose the computer repair shop services of people with different demographic factors.From a sample of 400 people who use computer repair shops in Bang Khae District, Bangkok. The instrument used for data collection was a questionnaire consisting of 5 parts: general information, information about customer behavior. Service Market Strategy Questions Questions for deciding to use a computer repair shop and suggestions. The statistics used for data analysis are percentage, mean, standard deviation (S.D), t-test, one way ANOVA and regression. From the research found that Most of the respondents, 51.0% were female, 47.8% were aged between 31-40 years, 51.5% were single, 46.0% had bachelor's degrees, 41.0% were employees of private companies, 23.5% had no average monthly income. Over 10,000 baht, 34.3% used to come to one computer repair shop. 53.8% had an average cost of service for a computer repair shop each time being 1,001 - 2,000 baht. 16.8% decided to use the computer repair shop because the price appropriate. The overall service market strategy was at a high level (x̄ = 4.05, SD = .610). When considering in each aspect, it was found that it was at a high level in all aspects. The decision to use the computer repair shops in general was at a high level (x̄ = 3.94, SD = .528). When considering in each aspect, it was found that it was at the high level in all aspects. Hypothesis testing found that People with different gender are not different in their decision to use the computer repair shop. As for the difference in age, status, education level, occupation and average monthly income, the decision to use the computer repair shop was significantly different at the .05 level (Sig. ≤ .001).Regression analysis found that the service market strategy Correlated with the decision to use the computer repair shop with the correlation coefficient R = .764 by the service market strategy Influencing the decision to use the computer repair shop services, 58.4%
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดบริการที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ และเพื่อ เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ ของผู้ที่มีปัจจัยทางประชากรศาสตร์แตกต่างกัน จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คนที่ใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ ในเขตบางแค กรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือแบบสอบถาม ประกอบด้วย 5 ส่วนคือ ข้อมูลทั่วไป ข้อมูลเกี่ยวกับพฤติกรรมของผู้ใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ คำถามเกี่ยวกับกลยุทธ์ตลาดบริการ คำถามเกี่ยวกับกระบวนการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ และ ข้อเสนอแนะ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย (x̄) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) การวิเคราะห์ t-test  การวิเคราะห์ความแปรปรวน (one way ANOVA) และการวิเคราะห์ถดถอย (Regression) จากการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 51.0 มีอายุ 31 - 40 ปี คิดเป็นร้อยละ 47.8 มีสถานภาพโสด คิดเป็นร้อยละ 51.5 ระดับการศึกษา ปริญญาตรี ร้อยละ 46.0 ส่วนใหญ่มีอาชีพ พนักงานบริษัทเอกชน คิดเป็นร้อยละ 41.0 มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 10,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 23.5 ส่วนใหญ่เคยใช้บริการมาร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ 1 แห่ง ร้อยละ 34.3 มีค่าใช้จ่ายในการเข้ารับบริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์โดยเฉลี่ยต่อครั้งเป็น 1,001 – 2,000 บาท ร้อยละ 53.8 ตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์เพราะ ราคาเหมาะสม ร้อยละ 16.8 กลยุทธ์ตลาดบริการโดยรวมอยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.05, SD = .610) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน การตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์โดยรวมอยู่ในระดับมาก (x̄ = 3.94, SD = .528) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน การทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้ที่มีเพศแตกต่างกัน จะมีการตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ ไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ที่แตกต่างกันในด้านอายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน จะมีการตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (Sig. ≤ .001) การวิเคราะห์การถดถอยพบว่า กลยุทธ์ตลาดบริการ มีความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันกับการตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ โดยมีสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ R = .764 โดยกลยุทธ์ตลาดบริการ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการร้านซ่อมคอมพิวเตอร์ ร้อยละ 58.4
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3071
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61602351.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.