Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3073
Title: CLUSTERING OF FINANCIAL PRODUCT QUALITY PERCEPTION: A CASE STUDY OF SCB PLANET CARD IN BANGKOK
การจัดกลุ่มการรับรู้คุณภาพผลิตภัณฑ์ทางการเงินของธนาคารไทยพาณิชย์: กรณีศึกษา บัตรพลาเน็ต เอสซีบี ในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: Juthaluk KASEM
จุฑาลักษณ์ เกษม
PRASOPCHAI PASUNON
ประสพชัย พสุนนท์
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: การจัดกลุ่ม/ การรับรู้/ คุณภาพผลิตภัณฑ์ทางการเงิน
CLUSTERING/ PERCEPTION / FINANCIAL PRODUCT QUALITY
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This research is a quantitative research. The purpose of this research were (1) to study the perceived level of quality of the SCB planets that are financial services of Siam Commercial Bank. In Bangkok (2) to compare the perceived level of quality of the SCB planets that are financial services of Siam Commercial Bank. In Bangkok Classified by personal factors (3) to categorize the perceived quality of SCB planets that are financial services of Siam Commercial Bank. In Bangkok. The sample used for this study was 400 planets SCB cardholders in Bangkok Province. The data was collected by Convenience Sampling by requesting cooperation from colleagues to distribute questionnaires to Those who used the service at the branch and people from social media were holders of the Planet SCB card. The research tool was a questionnaire. The statistics used to analyze the data were frequency, percentage and standard deviation. Differentiation test as T-test and F-test, or one-way ANOVA test, double difference test with the method of LSD (Least Significant Difference) and Cluster Analysis use K-means group analysis. The research results were found that Most of them are female, aged between 21-30 years old with bachelor's degree. Occupation as a private company employee Average monthly income is 20,001 - 30,000 baht with 1 commercial bank's prepaid card (Prepaid Card) Overseas expenditure via prepaid card (Prepaid Card) No spending - 1 time.  Per month, 76.50% spend via prepaid card (Prepaid Card) for traveling abroad  Mainly for cash replacement 23.57% The perceived level of the SCB planets consisted of 8 aspects as follows: (1) Performance, had an overall average of 4.29 (2) Features, The overall average was 4.18 (3) Reliability, Had an overall average of 4.27 (4) Conformance, Have an overall average of 4.25 (5) Durability, They had an overall average of 4.26 (6)  Serviceability, had an overall average 4.30 (7)Aesthetics or Esthetics, the overall average was 4.25 (8) Perceived Quality or Reputation, The overall average was 4.30, in which each aspect was given a high level of importance. And they can be grouped into 3 groups: (1) a group with a good relationship (21%) (2) a group with an image (47%) (3) a group with a usability (32%).
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาระดับการรับรู้คุณภาพของบัตรพลาเน็ต เอสซีบี ที่เป็นบริการทางการเงินของธนาคารไทยพาณิชย์ ในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เพื่อเปรียบเทียบระดับการรับรู้คุณภาพของบัตรพลาเน็ต เอสซีบี ที่เป็นบริการทางการเงินของธนาคารไทยพาณิชย์ ในเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล (3) เพื่อจัดกลุ่มการรับรู้คุณภาพของบัตรพลาเน็ต เอสซีบี ที่เป็นบริการทางการเงินของธนาคารไทยพาณิชย์ ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้ถือบัตรพลาเน็ต เอสซีบี ในเขตจังหวัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างตามสะดวก (Convenience Sampling) โดยขอความร่วมมือจากเพื่อนร่วมงานกระจายแบบสอบถามให้กับผู้ที่มาใช้บริการที่สาขาและผู้คนจากสื่อสังคมออนไลน์เป็นผู้ที่ถือบัตรพลาเน็ต เอสซีบี สำหรับเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบหาค่าความแตกต่าง (t-test) และ การทดสอบหาค่าความแตกต่าง (F-test) หรือ การทดสอบความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-Way ANOVA) การทดสอบความแตกต่างรายคู่ด้วยวิธีการของ LSD (Least Significant Difference) และจัดกลุ่ม (Cluster Analysis) ใช้การวิเคราะห์กลุ่มแบบ K-means ผลการวิจัยพบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 21 - 30 ปี จบการศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน อยู่ที่ 20,001 – 30,000 บาท มีบัตรเติมเงินพรีเพด (Prepaid Card) ของธนาคารพาณิชย์ที่ใช้จ่ายในต่างประเทศ จำนวน 1 ใบ ใช้จ่ายต่างประเทศผ่านบัตรเติมเงิน (Prepaid Card) ไม่มีการใช้จ่าย - 1 ครั้งต่อเดือน ร้อยละ 76.50 ใช้จ่ายผ่านบัตรเติมเงินพรีเพด (Prepaid Card) ในการเดินทางท่องเที่ยวต่างประเทศ ส่วนใหญ่เพื่อใช้แทนเงินสด ร้อยละ 23.57 ระดับการรับรู้คุณภาพของบัตรพลาเน็ต เอสซีบี ซึ่งประกอบด้วย 8 ด้าน ดังนี้ (1) ด้านสมรรถนะ มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.29 (2) ด้านลักษณะเฉพาะ มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.18 (3) ด้านความเชื่อถือได้ มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.27 (4) ด้านความสอดคล้องตามที่กำหนด มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.25 (5) ด้านความทนทาน มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.26 (6) ด้านความสามารถในการให้บริการ มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.30 (7) ด้านความสวยงาม หรือ สุนทรียภาพ มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.25 (8) ด้านการรับรู้คุณภาพ หรือ ชื่อเสียงของสินค้า มีค่าเฉลี่ยโดยรวม 4.30 ซึ่งในภาพรวมแต่ละด้านให้ความสำคัญในระดับมาก และสามารถจัดกลุ่ม ออกเป็น 3 กลุ่ม ได้แก่ (1) กลุ่มที่เน้นสัมพันธภาพที่ดี (ร้อยละ 21) (2) กลุ่มที่เน้นภาพลักษณ์ (ร้อยละ 47) (3) กลุ่มที่เน้นการใช้งาน (ร้อยละ 32)
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3073
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61606302.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.