Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3078
Title: Factors associated with consumer shopping decision-makingbehavior through online channels
ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์
Authors: Chatchon TASARA
ชัชชล ทะสะระ
SIRICHAI DEELERS
สิริชัย ดีเลิศ
Silpakorn University. Management Sciences
Keywords: กลยุทธ์การตลาด
พฤติกรรม
พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
Marketing Strategy
Behavior
E-commerce
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This research aimed to study 1) to study the factors affecting the decision-making behavior of consumers who make decision to buy consumer products via online channels, 2) to develop the model of electronic commerce in accordance with consumer behavior. This research uses a combination of research records. By asking the factors affecting the decision of purchasing consumer goods via online channels with 400 groups of consumers purchasing consumer products online. Via online questionnaire And using in-depth interviews with market executives with at least 3 years of experience working in consumer industry companies.  The study found that There are 3 factors that affect consumer purchasing behavior through online channels, namely marketing factor. Trust factor and information technology factor Affecting consumer decision-making behavior through online channels involving influencers in decision making Reason for decision time and channels for making decisions In the view of marketers, the focus is on targeting clearly. The credibility of the platform to give consumers confidence if the organization or product is strong, able to build their channel. But if the brand is not yet strong, use another popular channel of the market. For reaching target groups and increasing sales Moreover, customer behavior analysis is used to help in planning marketing strategy management.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจของผู้บริโภคที่ตัดสินใจซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์ 2) เพื่อพัฒนารูปแบบของพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ให้สอดคล้องกับพฤติกรรมของผู้บริโภค การวิจัยครั้งนี้ใช้ระเบียนวิจัยเชิงผสมผสาน โดยการสอบถามปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์กับผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์จำนวน 400 กลุ่มตัวอย่าง ผ่านแบบสอบถามออนไลน์ และใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเชิงลึกกับผู้บริหาร นักการตลาด ที่มีประสบการณ์ไม่น้อยกว่า 3 ปี และทำงานในบริษัทอุตสาหกรรมอุปโภคบริโภค ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์มีจำนวนทั้งสิ้น 3 ปัจจัย คือ ปัจจัยทางการตลาด ปัจจัยความไว้วางใจ และปัจจัย ทางเทคโนโลยีสารสนเทศ ที่สัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคผ่านช่องทางออนไลน์ที่เกี่ยวข้องกับผู้มีอิทธิพลในการตัดสินใจ เหตุผลในการตัดสินใจ ช่วงเวลาในการตัดสินใจและช่องทางในการตัดสินใจ ซึ่งในมุมมองของนักการตลาดจะให้ความสำคัญกับการกำหนดกลุ่มเป้าหมายให้ชัดเจน ความน่าเชื่อถือของแพลตฟอร์มที่จะทำให้ผู้บริโภคให้ความเชื่อมั่น หากองค์กร หรือผลิตภัณฑ์มีความแข็งแรงสามารถสร้างช่องทางของตนได้ แต่หากแบรนด์ยังไม่แข็งแรงการใช้ช่องทางอื่นที่ได้รับความนิยมของตลาด เพื่อการเข้าถึงกลุ่มเป้าหมายและการเพิ่มยอดขาย อีกทั้งการวิเคราะห์พฤติกรรมลูกค้ามาช่วยในการวางแผนการจัดการกลยุทธ์ทางการตลาด
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3078
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61606312.pdf5.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.