Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3112
Title: A STUDY OF ACHIEVEMENT IN THAI LITERATURE AND COOPERATIVE SKILLS OF MATTHAYOMSUKSA 1 STUDENTS TAUGHT BY COOPERATIVE LEARNING BASED ON JIGSAW III WITH THE USE OF THINKING DEVELOPMENT QUESTIONS
การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยและทักษะการร่วมมือของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด
Authors: Jeerawan SONBUNTHONG
จีรวรรณ สรบุญทอง
BUSABA BUASOMBOON
บุษบา บัวสมบูรณ์
Silpakorn University. Education
Keywords: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย
ทักษะการร่วมมือ
เทคนิคจิ๊กซอว์ 3
คำถามพัฒนาการคิด
ACHIEVEMENT IN THAI LITERATURE
COOPERATION SKILLS
JIGSAW III
THINKING DEVELOPMENT QUESTION
Issue Date:  18
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were: 1) to study Thai Literature achievement of matthayomsuksa 1 students before and after learning taught by cooperative learning based on Jigsaw III with thinking development questions 2) to study cooperative learning skills of matthayomsuksa 1 students before and after learning 3) study student’s opinions toward learning. The sample of this research were 36 students in matthayomsuksa 1/1 at Watkohwangsai school, Mueang Nakhon Pathom District, Nakhon Pathom, by using a simple random sampling. The research instruments were: 1)lesson plans 2) Thai literature achievement test 3) An observation checklist about collaborative skill and 4) questionnaire. Data were analyzed by mean, standard deviation, and t-test The results showed that: 1) Thai Literature achievement of matthayomsuksa 1 students after taught by cooperative learning based on Jigsaw III with thinking development questions was higher than that of before with statistical significance at .05 2) Cooperative skills of matthayomsuksa 1 students after using Jigsaw III was higher than that of before with statistical significance at .05 3) The student’s opinions toward the learning through cooperative learning based on Jigsaw III with thinking development questions were positive at a good level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนา การคิด 2) ศึกษาทักษะการร่วมมือของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนวัดเกาะวังไทร (กิตติวัฒนาคาร) ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่าย (Simple Random Sampling) ด้วยวิธีการจับสลาก ดำเนินการทดลองโดยใช้เวลาในการจัดกิจกรรม การเรียนรู้ จำนวน 14 คาบ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย 3) แบบสังเกตทักษะ การร่วมมือ 4) แบบสอบถามความคิดเห็น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (M) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และการทดสอบค่าทีแบบกลุ่มตัวอย่างที่ไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test Dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 2) ทักษะการร่วมมือของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้วรรณคดีไทยโดยใช้เทคนิคจิ๊กซอว์ 3 ร่วมกับการใช้คำถามพัฒนาการคิด อยู่ในระดับมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3112
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60255301.pdf7.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.