Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3121
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorDarunee PHENGNOIen
dc.contributorดารุณี เพ็งน้อยth
dc.contributor.advisorNIWAT BOONSOMen
dc.contributor.advisorนิวัฒน์ บุญสมth
dc.contributor.otherSilpakorn University. Educationen
dc.date.accessioned2021-05-31T02:21:05Z-
dc.date.available2021-05-31T02:21:05Z-
dc.date.issued18/6/2021
dc.identifier.urihttp://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3121-
dc.descriptionMaster of Education (M.Ed.)en
dc.descriptionศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)th
dc.description.abstractThe purposes of this research were to: 1) find the efficiency of the learning activities manage educationment based on the concept of steam education to be efficiency E1 / E2 on the basis of 80/80. 2) compare the learning outcomes of fifth grade students before and after learning activities manage educationment based on the concept of steam education. 3) study the creative problem solving abilities of fifth grade students after learning activities manage educationment based on the concept of steam education. 4) study the scientific working creation's abilities of fifth grade students after learning activities manage educationment based on the concept of steam education. and 5) study the satisfaction of fifth grade students after learning activities manage educationment based on the concept of steam education. The sample group in this research which comprised of 15 fifth grade students of the 1st semester, 2020 from Watnongmaikan School. The research instruments were consisted 1) learning management plans 2) achievement test 3) a scoring rubric on creative problem solving abilities 4) a scoring rubric on scientific working creation's abilities and 5) satisfaction questionnaire of student’s toward the learning activities manage educationment based on the concept of steam education. The data were analyzed by percentage (%), mean (x ̅),standard deviation (S.D.). and test (t-test) were applied for data analysis.     The results were as follows:             1. The results efficiency of the learning activities manage educationment based on the concept of steam education had efficiency of 80.83/80.00 on the basis of 80/80.             2. The learning outcomes of fifth grade students after learning activities manage educationment based on the concept of steam education were significantly higher than those before studying at the .05 level.             3. The student’s creative problem solving abilities after learning activities manage educationment based on the concept of steam education were positive at a good level accounted for 75.50 percent.             4. The student’s scientific working creation's abilities after learning activities manage educationment based on the concept of steam education were positive at a good level accounted for 76.00 percent.             5. The student’s opinions toward the learning activities manage educationment based on the concept of steam education were positive at a highest level.en
dc.description.abstract          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)หาประสิทธิภาพของแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education ให้มีประสิทธิภาพ E1/E2 ตามเกณฑ์ร้อยละ 80/80 2) เปรียบเทียบผลการเรียนรู้ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education 3) ศึกษาความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education 4)ศึกษาความสามารถในการสร้างผลงานทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education และ 5) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัดหนองไม้แก่น ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 15 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบวัดผลการเรียนรู้ 3) แบบประเมินความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์4)แบบประเมินความสามารถในการสร้างผลงานทางวิทยาศาสตร์ และ 5) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย  (x ̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที (t-test) แบบ dependent ผลการวิจัยพบว่า        1. แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education มีประสิทธิภาพ 80.83/80.00 ตามเกณฑ์ร้อยละ 80/80        2. ผลการเรียนรู้ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ใช้การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05        3. ความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education อยู่ในระดับดี คิดเป็นร้อยละ 75.50        4. ความสามารถในการสร้างผลงานทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Education อยู่ในระดับดี คิดเป็นร้อยละ 76.00th
dc.language.isoth
dc.publisherSilpakorn University
dc.rightsSilpakorn University
dc.subjectSTEAM Educationth
dc.subjectความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์th
dc.subjectความสามารถในการสร้างผลงานทางวิทยาศาสตร์th
dc.subjectSTEAM EDUCATIONen
dc.subjectCREATIVE PROBLEM SOLVING ABILITIESen
dc.subjectSCIENTIFIC WORKING CREATION'S ABILITIESen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF CREATIVE PROBLEM SOLVING AND SCIENTIFIC WORKING CREATION'S ABILITIES IN FIFTH GRADE STUDENTS BY LEARNING ACTIVITIES MANAGE EDUCATIONMENT BASED ON THE CONCEPT OF STEAM EDUCATIONen
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์และการสร้างผลงานทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิด STEAM Educationth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61263304.pdf7.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.