Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3298
Title: THE DEVELOPMENT OF THAI LITERATURE ACHIEVEMENT OF MATTHAYOMSUKSA 3 STUDENTS BY USING THINK-PAIR-SHARE TECHNIQUE
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิด
Authors: Nandnabhaga PROMMA
นันทญ์ณภัค พรมมา
CHOLTICHA HOMFUNG
ชลธิชา หอมฟุ้ง
Silpakorn University. Education
Keywords: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย / เทคนิคเพื่อนคู่คิด
THAI LITERATURE ACHIEVEMENT / THINK-PAIR-SHARE TECHNIQUE
Issue Date:  2
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research were 1) to compare the Thai literature achievement of Mathayomsuksa 3 students before and after using the Think-Pair-Share technique 2) to study the opinions of Mathayomsuksa 3 students towards the Think-Pair-Share technique. The sample of this research selected by simple random sampling were 27, Mathayomsuksa 3 students at The Demonstration School of Muban Chombueng Rajabhat University in the second semester of the academic year 2020. The research instruments were 1) lesson plans, an achievement test and a questionnaire. The data were analyzed by mean, standard deviation and the dependent sample t-test. The results of this research were as follow: 1. The student’s achievement of Thai literature after using the Think-Pair-Share technique was higher than before at the significant level of .05. 2. The student’s opinions towards the Think-Pair-Share technique were at high agreement level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิด 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/1 โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง อำเภอเมืองราชบุรี จังหวัดราชบุรี ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 27 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่มด้วยวิธีการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิด โดยใช้การวิจัยแบบก่อนทดลอง (Pre-Experimental Designs or Non Designs) ใช้แบบแผนการทดลองแบบกลุ่มเดียว สอบก่อนและสอบหลัง (The One - Group Pretest-Posttest Design)  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t–test dependent) ผลการวิจัย พบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิดสูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยการใช้เทคนิคเพื่อนคู่คิดอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3298
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60255401.pdf3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.