Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3516
Title: | INCLUSIVE EDUCATION MANAGEMENT OF BASIC EDUCATION SCHOOL การจัดการเรียนรวมของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน |
Authors: | Yanawarut THIRAPAT ญาณวรุตม์ ติระพัฒน์ Mattana Wangthanomsak มัทนา วังถนอมศักดิ์ Silpakorn University. Education |
Keywords: | การจัดการเรียนรวม สถานศึกษาขั้นพื้นฐาน INCLUSIVE EDUCATION MANAGEMENT BASIC EDUCATION SCHOOL |
Issue Date: | 26 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: |
This research aimed to identify the inclusive education management of
basic education school by Ethnographic Delphi Futures Research, gathering information
from 17 experts, consisted of educators, school directors, provincial education
office directors, and policy makers. The tools used in collecting the data were
semi-structured interview and questionnaire. The statistics used in analyzing the data were median, mode and interquartile range.
The research findings were as follows:
The findings revealed 6 aspects of inclusive education management of basic education school as follows: 1) inclusive education management policy and quality promotion plan to prepare personnel, policy and strategies concerning special education; 2) budget allocation in inclusive education management by providing funding adequately and continually; 3) environment and building management by designing safe environment, which promotes students’ learning; 4) school curriculum by setting student’s individual education management, focusing on daily basic skills; 5) cooperation with various agencies such as community, local leaders and private sectors in education management; 6) teaching and learning activities by enabling teachers in developing students with special needs and planning support for students with special needs continually. การวิจัยครั้งนี้มีวัตุประสงค์เพื่อทราบการจัดการเรียนรวมของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ใช้เทคนิคการวิจัยอนาคตแบบ EDFR (Ethnographic Delphi Futures Research) ซึ่งอาศัยความ คิดเห็น (Opinion) ของผู้เชี่ยวชาญ 17 คนประกอบด้วย 1) นักวิชาการ 2) ผู้อำนวยการสถานศึกษา 3) ศึกษาธิการจังหวัด และ 4) ผู้บริหารระดับนโยบาย เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างและแบบสอบถาม สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลคือ มัธยฐาน ค่าฐานนิยม พิสัยระหว่างควอไทล์ ผลการศึกษพบว่า การจัดการเรียนรวมของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน มี 6 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านนโยบายและ การวางแผนส่งเสริมคุณภาพการจัดการศึกษาแบบเรียนรวม โดยการเตรียมความพร้อมด้านบุคลากร นโยบายและแผนยุทธศาสตร์ที่เกี่ยวข้องกับการศึกษาพิเศษ 2) ด้านการจัดสรรงบประมาณในการ บริหารจัดการเรียนรวม โดยการหาแหล่งทุนสนับสนุนอย่างเพียงพอในการบริหารจัดการอย่าง ต่อเนื่อง 3) ด้านบริหารจัดการสภาพแวดล้อม อาคารสถานที่ โดยมีการออกแบบสภาพแวดล้อม ที่เอื้อต่อการเรียนรู้อย่างเต็มศักยภาพและมีความปลอดภัย 4) ด้านหลักสูตรสถานศึกษา โดยจัดทำ แผนการจัดการศึกษาเฉพาะบุคคล เน้นทักษะพื้นฐานการนำไปใช้ในชีวิตประจำวัน 5) ด้านความ ร่วมมือกับหน่วยงานต่าง ๆ ในการจัดการศึกษา โดยบูรณาการความร่วมมือกับชุมชน ผู้นำท้องถิ่น คณะกรรมการสถานศึกษา ผู้ปกครอง หน่วยงานภาครัฐและเอกชน 6) ด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน โดยพัฒนาให้ครูมีความรู้เพื่อพัฒนาศักยภาพนักเรียนที่มีความต้องการพิเศษที่มี ลักษณะเฉพาะบุคคล เพื่อให้ความช่วยเหลือนักเรียนที่มีความต้องการพิเศษรายบุคคลร่วมกัน อย่างต่อเนื่อง |
Description: | Doctor of Philosophy (Ph.D.) ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3516 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
58252919.pdf | 5.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.