Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3548
Title: THE DEVELOPMENT OF TRAINING ACTIVITIES USING COLLABORATIVE LEARNING TECHNIQUE VIA SOCIAL MEDIA FOR BUSINESS FOR PROMOTE WAREHOUSE KNOWLEDGE AND PARTICIPATION BEHAVIOR OF EMPLOYEE IN FOOD INDUSTRY BUSINESS ORGANIZATION
การพัฒนากิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ เพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร
Authors: Wannasiri THURAPAENG
วรรณสิริ ธุระแพง
Eknarin Bangthamai
เอกนฤน บางท่าไม้
Silpakorn University. Education
Keywords: กิจกรรมการฝึกอบรม
เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกัน
ระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ
พฤติกรรมการมีส่วนร่วม
TRAINING ACTIVITIES
COLLABORATIVE LEARNING
SOCIAL MEDIA FOR BUSINESS
PARTICIPATION BEHAVIOR
Issue Date:  1
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this research were: 1) to develop training activities using collaborative learning technique via social media for business, 2) to compare the levels of warehouse knowledge before and after training employees in food industry, 3) to study the levels of employee participation behavior in food industry, and 4) to study the satisfaction of training activities using collaborative learning technique via social online media for business. 30 warehouse staff were used as the group test in this research with volunteer selection. The research tools consisted of 1) Interview form for developing training activities by using collaborative learning techniques through social online systems for business, 2) plans for developing training activities 3) online social system for business (Line for Business), 4) warehouse knowledge assessment form to promote warehousing knowledge of employees in food processing business organizations, 5) participation behavior assessment form to study employee participation behavior in food processing business organizations, and 6) Assessment of satisfaction with training activities using collaborative learning techniques through social media for business that is to promote warehousing knowledge and employee participation behavior in food processing business organizations,. The research results found that 1) the results of the development of training activities using collaborative learning technique via social media for business training all 3 areas were an average of 4.51 at very good level, training had an average of 4.22, which was at good level, collaborative learning had an average of 4.55, which was at very good level, and warehouse knowledge had an average of 4.75, which was in very good level. 2) The comparison of the levels of warehouse knowledge before and after training of employee in food industry business organization, T-test, was -11.59 p-value were .00 that was less than the statistical significance level of .05. It shows that the results of the warehouse knowledge level test in food industry business organization before and after training were different, and meanwhile, the trained trainees had statistically significantly higher scores at the .05 level. 3) Employee participation behavior in food processing business organizations for 4 weeks, it showed an average of 33.80 participation behavior at a good level. 4) The results of the satisfaction of the training activities using collaborative learning techniques through online social media systems for businesses were averaged 4.37, 87.42%, at a high level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนากิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ 2) เพื่อเปรียบเทียบระดับความรู้ด้านคลังสินค้าก่อนและหลังการฝึกอบรมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 3) เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อกิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ กลุ่มทดลองที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นพนักงานฝ่ายคลังสินค้า จำนวน 30 คน ได้มาจากการเลือกแบบอาสาสมัคร โดยเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์การพัฒนากิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ เพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 2) แผนจัดกิจกรรมการพัฒนากิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ เพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 3) ระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ เพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 4) แบบประเมินความรู้ด้านคลังสินค้าเพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 5) แบบประเมินพฤติกรรมการมีส่วนร่วมเพื่อศึกษาพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร 6) แบบประเมินความพึงพอใจที่มีต่อกิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ เพื่อส่งเสริมความรู้ด้านคลังสินค้าและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการพัฒนากิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจด้านการฝึกอบรม ทั้ง 3 ด้านมีคุณภาพ เท่ากับ 4.51 อยู่ในระดับดีมาก โดยแต่ละด้าน คือ ด้านการฝึกอบรม มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.22 อยู่ในระดับดี ด้านวิธีการเรียนรู้ร่วมกัน มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.55 อยู่ในระดับดีมาก และด้านเนื้อหาคลังสินค้า มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.75 อยู่ในระดับดีมาก 2) ผลการเปรียบเทียบระดับความรู้ด้านคลังสินค้าก่อนและหลังการฝึกอบรมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหาร ค่าสถิติ t มีค่า -11.59 ค่า P มีค่า .00 น้อยกว่าระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 แสดงว่า ผลการทดสอบระดับความรู้ด้านคลังสินค้าของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหารก่อนและหลังการฝึกอบรมมีความแตกต่างกัน และเมื่อผู้เข้าฝึกอบรมที่ได้รับการอบรมมีคะแนนสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3)พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของพนักงานในองค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมแปรรูปอาหารทั้ง 4 สัปดาห์ พนักงานทั้ง 30 คน แสดงพฤติกรรมการมีส่วนร่วมมีเฉลี่ยเท่ากับ 33.80 อยู่ในระดับดี 4)ผลของความพึงพอใจที่มีต่อกิจกรรมการฝึกอบรมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ร่วมกันผ่านระบบสังคมออนไลน์สำหรับธุรกิจ มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.37 มีค่าร้อยละ เท่ากับ 87.42 อยู่ในระดับมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3548
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61257303.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.