Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/37
Title: การบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม
Other Titles: THE MANAGEMENT OF INFORMATION CENTER,OFFICE OF THE PERMANENT SECRETARY, MINISTRY OF CULTURE
Authors: ปานเทวัญ, ณิชวรรณ
Pantewan, Nichawan
Keywords: ศูนย์ข้อมูลข่าวสาร
กระบวนการบริหารจัดการ
กระทรวงวัฒนธรรม
INFORMATION CENTER
MANAGEMENT PROCESS
MINISTRY OF CULTURE
Issue Date: 28-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัด กระทรวงวัฒนธรรม และศึกษาปัญหาและอุปสรรคของการบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม ดำเนินการศึกษาโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกรายบุคคลกลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลัก 3 กลุ่ม ได้แก่ ผู้อำนวยการกลุ่มประชาสัมพันธ์ เจ้าหน้าที่ประจำศูนย์ข้อมูลข่าวสาร และประชาชนผู้มาใช้บริการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม รวม 14 คน มีการตรวจสอบความถูกต้องของข้อมูลแบบ สามเส้าด้านวิธีการ (Methodological Triangulation) วิเคราะห์เนื้อหา สรุปผลและนำเสนอผลการศึกษาเชิงพรรณนาความ ผลการศึกษาพบว่า การบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม ดำเนินงานตามกระบวนการบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร POSDCoRB ประกอบด้วย 7 ขั้นตอน คือ การวางแผน การจัดองค์การ การจัดคนเข้าทำงาน การสั่งการ การประสานงาน การรายงานผลการปฏิบัติงาน และการบริหารงบประมาณ โดยพบปัญหาและอุปสรรคจากการบริหารจัดการ ได้แก่ งบประมาณไม่เพียงพอ แผนงานเป็นแผนระยะสั้น บุคลากร ไม่เพียงพอกับการปฏิบัติงาน บุคลากรขาดทักษะความรู้เฉพาะในการปฏิบัติงานและความล่าช้า ในการส่งข้อมูล จากผลการศึกษาครั้งนี้ จะสามารถนำไปกำหนดนโยบายหรือวางแผน ในการพัฒนา ปรับปรุงการบริหารจัดการศูนย์ข้อมูลข่าวสาร สำนักงานปลัดกระทรวงวัฒนธรรม อย่างมีประสิทธิภาพสูงสุด This research aimed to study the management of Information Center, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Culture as well as problems and obstacles of the management of Information Center, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Culture. The research was conducted by using qualitative research methodology with individual in-depth interviews. The respondents were divided into three main groups: 1) Director of Public Relations Department 2) The permanent staffs of Information Center 3) The people who used the services of Information Center, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Culture total 14 people. The research methods were checking the accuracy of methodological triangulation, content analysis, conclusions and descriptive presentation of the research results. The results of the study could be found that the management of Information Center, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Culture was implemented according to the management process POSDCoRB which consists of seven processes including planning, organizing, recruiting staffs, direction, coordination, performance reporting, and budget management. The problems and obstacles of the management. Including insufficient budget Planning a short-term lack of personnel with the operation. Lack of skilled personnel specialized knowledge in operations and delays. Data transmission. The study results can be applied in determining policies or planning to develop the management process of Information Center, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Culture, for maximum efficiency.
Description: 57601728 : สาขาวิชาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน --ณิชวรรณ ปานเทวัญ
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/37
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57601728 ณิชวรรณ ปานเทวัญ .pdf2.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.