Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/371
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี
Other Titles: FACTORS EFFECTING THE CONSUMER’S PURCHASING DECISIONS OF SRIFA BAKERY PRODUCTS IN KANCHANABURI PROVINCE
Authors: จิตรโรจนรักษ์, สุชาดา
Jitrodjanaruk, Suchada
Keywords: การเลือกซื้อสินค้า
เบเกอรี่
PURCHASING DECISIONS PRODUCT
BAKERY
Issue Date: 5-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และปัจจัยด้านจิตวิทยา ที่มีผลต่อการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นลูกค้าที่ซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบ สอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติ Independent sample t-test สถิติ One way ANOVA (F-test) และสถิติค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ (Correlation Coefficient) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มลูกค้าส่วนใหญ่ของร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรีเป็นเพศหญิง ที่มีอายุ 16 -20 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี สถานภาพโสด อาชีพนักเรียน/นักศึกษา และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 - 20,000 บาท ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านราคา ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านส่งเสริมทางการขาย มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมากเช่นเดียวกัน ปัจจัยด้านจิตวิทยา ได้แก่ ด้านการรับรู้ ด้านความเชื่อและทัศนคติ และด้านการเรียนรู้ มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนด้านการจูงใจ มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมากการตัดสินใจซื้อซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี ได้แก่ ภาพลักษณ์ตราสินค้าเบเกอรี่ ระยะเวลาในการรอคอยบริการ พนักงานขายประจำร้านเบเกอรี่ ประเภทผลิตภัณฑ์เบเกอรี่ และปริมาณเบเกอรี่เหมาะสมกับราคา มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมากที่สุดเช่นเดียวกัน ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลของลูกค้า ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา สถานภาพสมรส อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่ต่างกัน มีผลต่อการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านส่งเสริมทางการขาย ด้านบุคลากร ด้านลักษณะทางกายภาพ และด้านกระบวนการให้บริการ มีความสัมพันธ์กับการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี อย่างมีระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยด้านจิตวิทยา ได้แก่ ด้านการจูงใจ ด้านความเชื่อและทัศนคติ ด้านการเรียนรู้ และด้านการรับรู้ มีความสัมพันธ์กับการเลือกซื้อสินค้าร้านศรีฟ้าเบเกอรี่ จังหวัดกาญจนบุรี อย่างมีระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The objectives of this research were to study individual factors, marketing mix factors, and psychological factors that affected to purchasing products in Srifa Bakery, Kanchanaburi. A questionnaire was used as a tool for data collection with 400 respondents who were Srifa Bakery customers in Kanchanaburi province. Frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation were used for data analysis. The independent sample t-test, One way ANOVA (F-test) and the statistics correlation coefficient were used to test hypothesis at 0.05 significant level. From the analysis, the most respondents were single females who were students and studying at Bachelor degree with income around 10,001-20,000 baht monthly. The findings were found that some factors affected to respondents at high level for purchasing decision which were products, sale persons, service process, price, physical evidence, distribution channels, and sale promotion. While a psychological factor which were sensory, believes and attitudes, and also education affected to customer purchasing decision at the highest level. Moreover, motivation for purchasing was responded at high level. Customer purchasing decision was also depended on bakery brand, service waiting time, sale person at the shop, types of bakery, and reasonable quantity with the price at the highest level. For the hypothesis testing, it was found that different individual factors such as age, education levels, marriage status, occupations, and monthly income were significantly different at 0.05 levels for customer purchasing decision at Srifa Bakery in Kanchanaburi province. While market mix factors such as products, prices, distribution channels, sale promotions, sale persons, physical evidence and service process were significantly different at 0.05 levels, respectively. Moreover, Psychological factors such as motivation, believes and attitudes, learning, and perception were also significantly correlated with purchasing decision at 0.05 level
Description: 57602421 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- สุชาดา จิตรโรจนรักษ์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/371
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
สุชาดา.pdf4.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.