Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/373
Title: | ความเต็มใจจ่ายและความคาดหวังของลูกค้าในธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ |
Other Titles: | WILLINGNESS TO PAYAND EXPECTATION OF CUSTOMERS IN BABY PRODUCTS BUSINESS VIA ONLINE WEBSITES |
Authors: | ศิริหล่อ, ธันยาพร Sirilor, Tanyaporn |
Keywords: | ความเต็มใจจ่าย ความคาดหวัง แผนกเด็กอ่อน WILLINGNESS TO PAY EXPECTATION BABY PRODUCTS DEPARTMENT |
Issue Date: | 4-Jul-2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยศิลปากร |
Abstract: | การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อความเต็มใจจ่ายและความคาดหวังของลูกค้าในธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ วัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสถานการณ์และรูปแบบทั่วไปของธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ 2) ศึกษาความเต็มใจจ่ายและความคาดหวังของลูกค้าในธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitive Research)เก็บข้อมูลปฐมภูมิ (Primary Data) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือผู้ที่เคยใช้บริการ หรือผู้ใช้เคยสั่งซื้อสินค้าแผนกเด็กอ่อนผ่านเว็บไซต์ออนไลน์จำนวน 400 คนโดยใช้แบบสอบถามคำถามปิดเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล แบบสอบถามแบบ Bidding สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าสถิติไคสแควร์ (Chi-Square) ณ ระดับเชื่อมั่นร้อยละ 95% สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติใช้โปรแกรมสำเร็จรูปเพื่อการวิจัยทางสังคมศาสตร์ ผลการวิจัยพบว่า ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ลูกค้าที่ซื้อสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ส่วนใหญ่เป็นผู้หญิงมากว่าเพศชายสถานภาพสมรสมีอายุระหว่าง 20 - 29ปี การศึกษาระดับปริญญาตรีมีรายได้อยู่ในช่วง 30,000 - 40,000 โดยส่วนใหญ่ผู้ใช้บริการธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์การซื้อแต่ละครั้งผู้ใช้บริการจะเปรียบเทียบ 2 - 4 เว็บไซต์ก่อนการตัดสินใจซื้อสินค้าโดยการสั่งซื้อสินค้าน้อยกว่าเดือนละครั้งค่าใช้จ่ายในการซื้อสินค้าแต่ละครั้งอยู่ระหว่าง 1001 – 5000 บาทและใช้จ่ายผ่านบัตรเครดิตมากที่สุด สำหรับปัจจัยความคาดหวังที่สัมพันธ์กับความเต็มใจจ่ายของลูกค้าในธุรกิจขายสินค้าแผนกเด็กอ่อนบนเว็บไซต์ออนไลน์ จากการวิเคราะห์ค่าสถิติไค-สแควร์ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 พบว่าปัจจัยด้านความน่าเชื่อถือของเว็บไซต์มีความสัมพันธ์ต่อความเต็มใจจ่ายสินค้าราคาแพงเพื่อได้ใบรับประกันสินค้า มีค่าสถิติ Chi-Square เท่ากับ 39.765 ในขณะที่ด้านความคาดหวังของลูกค้าเมื่อจำแนกตามความคิดเห็นทั้ง 4 ด้าน พบว่าในด้านของคุณภาพของสินค้าและบริการโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยที่ลูกค้าจะกลับมาซื้อสินค้าหรือบริการอีกถ้าหากเว็บไซต์มีภาพลักษณ์ที่ดี สำหรับด้านด้านความน่าเชื่อถือของเว็บไซต์ ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับด้านเว็บไซต์มีภาพลักษณ์ที่ดีจะกลับมาซื้อสินค้าอีก และเว็บไซต์มีขั้นตอนที่มีประสิทธิภาพได้ให้ความสำคัญกับความสะดวกในการชำระค่าสินค้า และด้านความตั้งใจกลับมาซื้อซ้ำ พบว่า มีความเป็นไปได้กลับมาซื้อสินค้าซ้ำ หากมีการบริหารที่มีประสิทธิภาพ This research aims to study on factors influencing on willingness to pay and expectation of customers in baby products business via online websites. The objectives of this research are: 1) to study on situation and general business model of baby products business via online websites; 2) To study on willingness to pay and expectation of customers in baby products business via online websites. This research was conducted in a form of quantitative research and primary data were collected. The sample group used in this research was 400 customers who used to use services or order some products of baby products via online websites. Opened-ended questionnaire form and bidding questionnaire were used as a tool for collecting data. Statistics used for analyzing data were frequency, percentage, mean, and Chi-Square at 95% Confidence Interval. To analyze statistical data, SPSS was used. The results showed that most respondents were customers who purchased some baby products via online websites and they were female and married with the age ranged from 20 – 29 years. They mostly graduated in Bachelor Degree with income ranged from 30,000 – 40,000 baht. Most customers preferred comparing baby products from 2 – 4 websites before making decision on purchasing and they ordered baby products less than once a month. The amount of their spending on purchasing baby products was ranged from 1001 – 5000 baht and they mostly preferred paid via credit cards. After analyzing Chi-Square at the statistical significance of 0.05 of factor on expectation that was related to willingness to pay of customers in baby products business via online websites, it was found that factor on reliability of website had the relationship with willingness to pay for expensive products in order to obtain the warranty with Chi-Square at 39.765. Simultaneously, when classifying opinions on customer’s expectation into 4 aspects, it was found that overall opinion on quality of products and services was in high level and customers may repurchase products and services if such website had good image. For reliability of website, consumers emphasized on good image of the website attracting them to repurchase and efficient process of the website that facilitated them to pay for products conveniently. For willingness to repurchase, it was found that there was possibility of repurchasing if there is efficient management. |
Description: | 57602742 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- ธันยาพร ศิริหลอ |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/373 |
Appears in Collections: | Management Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ธันยาพร.pdf | 57602742 หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต --ธันยาพร ศิริหล่อ | 6.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.