Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/376
Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปีของสตรีเจนเนอเรชั่นวาย
Other Titles: FACTORS AFFECTING DECISION OF GENERATION Y WOMEN ON PURCHASING INFANT MILK POWDER FOR CHILDREN AGED 0-1 YEARS
Authors: สุขเกิด, จันทิมา
Sookkerd, Jantima
Keywords: พฤติกรรมผู้บริโภค
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
ปัจจัยทางด้านจิตวิทยา
CONSUMER BEHAVIORS
MARKETING MIX FACTORS
PSYCHOLOGICAL FACTORS
Issue Date: 15-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปีของสตรีเจนเนอเรชั่นวาย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ สตรีที่อายุระหว่าง 19 - 36 ปี และมีความประสงค์ในการเลือกซื้อนมผงสำเร็จรูปให้กับทารก จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบน มาตรฐาน และวิเคราะห์ข้อมูลความสัมพันธ์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับความสำคัญของ พฤติกรรมในการเลือกซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับเด็กแรกเกิดถึงหนึ่งปี มากที่สุด คือ พฤติกรรมด้านการ ประเมินทางเลือกที่จะซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปี รองลงมาคือ พฤติกรรมด้านภายหลังการซื้อผลิตภัณฑ์ที่นมผงสำเร็จรูปสำหรับเกิดถึงหนึ่งปี ด้านการรับรู้สื่อใดที่ทราบข้อมูลเกี่ยวกับ นมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิด ถึงหนึ่งปี พฤติกรรมด้านความต้องการซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปี และพฤติกรรมด้านการตัดสินใจซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปี ตามลำดับ 2) ระดับความสำคัญของปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดมากที่สุดคือ ด้านการส่งเสริมทางการตลาด รองลงมาคือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านราคา และด้านผลิตภัณฑ์ ตามลำดับ 3) ระดับความสำคัญของปัจจัยทางด้านจิตวิทยามากที่สุดคือ ด้านการรับรู้ รองลงมาคือ ด้านการจูงใจ ด้านการเรียนรู้ และด้านความเชื่อมั่นและทัศนคติ ตามลำดับ 4) การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัย ส่วนประสมทางการตลาด ปัจจัยทางด้านจิตวิทยา กับพฤติกรรมในการเลือกซื้อนมผงสำเร็จรูปสำหรับทารกแรกเกิดถึงหนึ่งปีมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The purpose of this research was to conduct an analysis on the factors affecting decision of generation Y women on purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years. The sample group comprised of 400 women aged 19-36 years and aimed to purchase infant milk powder. The tool used in this research was questionnaire. The frequency, percentage, mean, standard deviation, and data relationship were employed for data analysis. The findings revealed that 1) the significance levels of behavior on purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years ranked from the highest to the lowest were: behavior on option evaluation for purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years, followed by behavior after purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years, behavior on needs of purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years, and behavior on decision of purchasing infant milk powder for children aged 0-1 years, respectively; 2) the significance levels of marketing mix factors ranging from the highest to the lowest were: promotion, followed by place, price, and product, respectively; 3) the significance level of psychological factors ranked from the highest to the lowest were:, motivation followed by confidence and attitude, learning and perception, respectively; 4) the study on relationship between marketing mix factors and psychological factors and behaviors on purchasing infant milk powder for children aged between 0-1 years, there was statistical significance relationship at the 0.05 level.
Description: 57602374 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- จันทิมา สุขเกิด
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/376
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
จันทิมา.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.