Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/377
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสลากออมสินพิเศษ ของลูกค้าธนาคารออมสิน ในเขตธนาคารออมสินภาค 3 กรุงเทพมหานคร
Other Titles: FACTOR AFFECTING DECISION TO PURCHASE SPECIAL GOVERNMENT SAVING BANK LOTTERY OF CUSTOMER IN AREA REGIONAL OFFICE 3, BANGKOK
Authors: ปั่นกลาง, กิตติยา
Panklang, Kittiya
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
สลากออมสินพิเศษ
การตัดสินใจซื้อ
ธนาคารออมสิน
MARKETING MIX FACTORS
SPECIAL GOVERNMENT SAVINGS BANK LOTTERY
PURCHASING DECISION
GOVERNMENT SAVINGS BANK
Issue Date: 21-Jul-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมการซื้อสลากออมสินพิเศษของลูกค้า 2) ศึกษาปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสลากออมสินพิเศษ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดกับพฤติกรรมการเลือกซื้อสลากออมสินพิเศษ เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นลูกค้าที่เลือกซื้อสลากออมสินพิเศษของกับสาขาธนาคารออมสินในสังกัดธนาคารออมสินภาค 3 กรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือการวิจัย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสถิติที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบความสัมพันธ์โดยการทดสอบสถิติไค-สแควร์ ผลการศึกษาพบว่า 1) ลูกค้าตัดสินใจซื้อสลากออมสินเพื่อการออมทรัพย์ ด้วยงบประมาณซื้อเฉลี่ยต่อครั้งไม่เกิน 5,000 บาท โดยซื้อปีละ 1 ครั้ง เมื่อสะสมเงินได้มากพอ มีระยะ เวลาถือครองสลากกำหนด 3 ปี และศึกษาข้อมูลในการซื้อทางอินเตอร์เน็ต 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดโดยรวมมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้ออยู่ในระดับมาก โดยด้านกระบวนการให้บริการ ด้านการจัดจำหน่าย ด้านราคา ด้านบุคลากร ด้านลักษณะทางกายภาพ และด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับมาก ส่วนด้านผลิตภัณฑ์ อยู่ในระดับปานกลาง 3) เพศ อายุ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ที่แตกต่างกันมีผลต่อการตัดสินใจซื้อสลากออมสินพิเศษแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 4) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดทุกด้าน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อสลากออมสินพิเศษของลูกค้า โดยด้านราคาและด้านการส่งเสริมการตลาดมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมมากที่สุด ส่วนด้านกระบวนการให้บริการ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมน้อยที่สุด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The purpose of this research was to study 1) Special Lottery buying behavior of customer 2) Marketing mix factors affecting to Special Lottery purchasing decision of customer 3) relationship between Marketing mix factors and Lottery buying behavior of customer. The data was collected by using questionnaires from 400 customers who had bought Special Lottery from Government Savings Bank, Area 3, Bangkok. The data were analyzed by using Descriptive statistic including Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation, t-test values, and the hypotheses tested by one way ANOVA and Chi-square test. The results were 1) The customers bought Special Lottery for saving with budget less than 5,000 per time. The most customers bought 1 time per year when they got enough money by chose the period of holding 3 years. Finding information on the internet. 2) Marketing mix factors including Process, Place, Price, People, Physical Evidence and Promotion were evaluated in high level, Product was evaluated in medium level respectively. 3) The difference in gender, age, occupation and income resulted in differences of Special Lottery Purchasing Decision 4) Marketing mix factors have related to Special Lottery buying behavior of customer. Price and Promotion have high-level relationship with buying behavior but Process have low-level relationship with buying behavior at the significant level
Description: 57602714 ; หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต -- กิตติยา ปนกลาง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/377
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กิตติยา.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.