Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3814
Title: THE DEVELOPMENT OF CREATIVE WRITING ABILITY OF MATTHAYOMSUEKSA 2 STUDENTS USING PROBLEM-BASED LEARNING WITH LOCAL INFORMATION
การพัฒนาความสามารถด้านการเขียนสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น
Authors: Ampha JUKKAWANSODSAI
อำภา จักรวาลสดใส
CHOLTICHA HOMFUNG
ชลธิชา หอมฟุ้ง
Silpakorn University. Education
Keywords: การเขียนสร้างสรรค์
การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น
CREATIVE WRITING
PROBLEM-BASED LEARNING WITH LOCAL INFORMATION
Issue Date:  1
Publisher: Silpakorn University
Abstract:   The purposes of this research were to: 1) compare the creative writing ability of Matthayomsueksa 2 students before and after the learning management using Problem-based learning with local information. 2) study the students’ opinions towards the Problem-based learning with local information. The sample of this research was 35 Matthayomsueksa 2/2 students of the second semester, the academic year 2020at Nakhonluang Udomratwitthaya School, Nakhonluang District, Pranakhonsriayutthaya Province. The research instruments were lesson plans, creative writing ability test and a questionnaire on the students’ opinions towards the Problem - based learning with local information. The data were analyzed by mean, standard deviation and dependent samples t-test. The results of this research were as follows 1. The students’ Creative writing ability after using Problem-based learning with local information was significantly higher than before using Problem-based learning with local information at .05 level. 2. The students’ overall opinions towards the Problem-based learning with local information were at a high agreement level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการเขียนสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนนครหลวง “อุดมรัชต์วิทยา” อำเภอนครหลวงจังหวัดพระนครศรีอยุธยา จำนวน 35 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) ด้วยวิธีการจับสลาก โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่มเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ แผนการจัด การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น แบบวัดความสามารถด้านการเขียนสร้างสรรค์ และ แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียน ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับ ข้อมูลท้องถิ่น การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที แบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (Dependent Sample t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถด้านการเขียนสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่น สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหา เป็นฐานร่วมกับข้อมูลท้องถิ่นโดยภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3814
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60255319.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.