Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/383
Title: ความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและผลลัพธ์ของกลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว: หลักฐานเชิงประจักษ์ของธุรกิจ อุตสาหกรรมการผลิตของไทยที่ได้รับการรับรองมาตรฐานสิ่งแวดล้อม ISO 14001
Other Titles: THE CAUSAL RELATIONSHIP AND EFFECT OF GREEN INNOVATION STRATEGY: AN EMPIRICAL EVIDENCE OF ISO 14000 CERTIFIED MANUFACTURE INDUSTRY IN THAILAND
Authors: หล้าแหล่ง, ชัญญาภัค
Lalaeng, Chanyaphak
Keywords: กลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว
คุณภาพความสัมพันธ์กับลูกค้า
ประสิทธิภาพการแข่งขัน
ภาพลักษณ์ องค์กร
ผลการดำเนินงานของธุรกิจ
การมุ่งเน้นตลาด
แรงกดดันของผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย
GREEN INNOVATION STRATEGY
RELATIONSHIP QUALITY
COMPETITIVE EFFICIENCY
CORPORATE IMAGE
BUSINESS PERFORMANCE
MARKET PRESSURES
STAKEHOLDER PRESSURES
Issue Date: 21-Jun-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: กลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว นับเป็นกลยุทธ์ที่หลายภาคส่วนความสนใจ ซึ่งช่วยผลักดันผลักดันเศรษฐกิจของโลกให้เติบโตไปในทิศทางที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมและสร้างความยั่งยืน การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบผลกระทบของกลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียวที่มีต่อตัวแปรตาม ได้แก่ คุณภาพความสัมพันธ์กับลูกค้า ประสิทธิภาพในการแข่งขัน ภาพลักษณ์องค์กร และผลการดำเนินงานของธุรกิจ โดยมีปัจจัยแทรกคือ ความผันผวนของสภาพแวดล้อม และตรวจสอบปัจจัยสาเหตุ ได้แก่ การมุ่งเน้นตลาด และแรงกดดันของผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย งานวิจัยนี้ป็นแบบผสานวิธี โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณเพื่อทดสอบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุและผลลัพธ์ และวิจัยเชิงคุณภาพโดยวิธีปรากฎการณ์วิทยา ใช้เครื่องมือวิจัยเชิงปริมาณด้วยแบบสอบถามกับผู้ให้ข้อมูลหลักคือ ผู้บริหารธุรกิจอุตสาหกรรมการผลิตของไทยที่ได้รับการรับรองมาตรฐานสิ่งแวดล้อม ISO 14001 จำนวน 185 ราย และการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลหลักคือ บริหารธุรกิจอุตสาหกรรมการผลิตในประเทศไทยที่ได้รับการรับรองมาตรฐานสิ่งแวดล้อม ISO 14001 และได้รับรางวัลด้านนวัตกรรมสีเขียวหรือการจัดการด้านสิ่งแวดล้อม สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ ผลวิจัยพบว่า 1) กลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียว ด้านการพัฒนากระบวนการเพื่อสิ่งแวดล้อม และด้านรูปแบบการจัดการที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อมส่งผลกระทบเชิงบวก ต่อคุณภาพความสัมพันธ์กับลูกค้าและประสิทธิภาพในการแข่งขัน ส่วนด้านการสร้างสรรค์ผลิตภัณฑ์ที่สีเขียวไม่ได้ส่งผลกระทบเชิงบวกต่อคุณภาพ ความสัมพันธ์กับลูกค้า และประสิทธิภาพในการแข่งขัน 2) คุณภาพความสัมพันธ์กับลูกค้า ประสิทธิภาพในการแข่งขันส่งผลกระทบเชิงบวกต่อภาพลักษณ์องค์กร และผลการดำเนินงานของธุรกิจ 3) ภาพลักษณ์องค์กรส่งผลกระทบเชิงบวกต่อผลการดำเนินงานของธุรกิจ 4) ความผันผวนของสภาพแวดล้อมทางธุรกิจไม่ส่งผลกระทบเชิงลบต่อความสัมพันธ์ระหว่างภาพลักษณ์องค์กรกับผลการดำเนินงานของธุรกิจ 4) การมุ่งเน้นตลาด และแรงกดดันของผู้มีส่วนได้ส่วนเสียส่งผลกระทบเชิงบวกต่อกลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียวทั้ง 3 ด้าน ทั้งนี้ผลการวิจัยดังกล่าวสอดคล้องกับผลการวิจัยเชิงคุณภาพ งานวิจัยนี้ก่อให้เกิดประโยชน์ในทางทฤษฎี ในการนำผลการวิจัยที่ได้ไปพัฒนาและต่อยอดองค์ความรู้ใหม่และประโยชน์ในเชิงการจัดการ ซึ่งสรุปเป็นข้อเสนอเชิงนโยบายระดับประเทศสำหรับหน่วยงานภาครัฐ ข้อเสนอเชิงกลยุทธ์ระดับธุรกิจสำหรับภาคอุตสาหกรรม และข้อเสนอระดับบุคคล เพื่อสนับสนุนความสำเร็จของกลยุทธ์นวัตกรรมสีเขียวอย่างมีประสิทธิภาพ ตลอดจนก่อให้เกิดประโยชน์ต่อสังคมในด้านการพัฒนาอย่างยั่งยืน Green innovation strategy, a strategy that many sectors of interest, is a driving force to push the world economy to grow in the direction of environmentally friendly and sustainable building. This research had a purpose to investigate the impact of green innovation strategy based on dependent variables such as the customer relationship quality, competitive efficiency, corporate image and the business performance. The inserted factor was the environmental turbulence and determination of the causal factors, including the market oriented and the pressure of stakeholders. This research was a combination between quantitative research to test the causal relationships and results and qualitative research methods phenomenal science. The data collecting was done by using quantitative research through queries from 185 Executives industry of Thailand that has been certified ISO 14001 Environmental together with the in-depth interviews with key informants that is the business industrial production in Thailand to receive ISO 14001 environmental certification and awards for innovation, green or environmental management. The statistics used to test hypotheses is multiple regression analysis. The results showed that; 1) green innovation strategy - environmental process development and environmental management from had a positive impact on the customer relationship quality and competitive efficiency whereas the invention of green product creativity did not have a positive impact on the customer relationship quality and business performance; 2) customer relationship quality and competitive efficiency had a positive impact on the corporate image and the business performance; 3) corporate image had positive impact on the performance business; 4) the environmental turbulence did not have a negative impact on the relationship between corporate image and the performance business; 4) the market orientation and stakeholder pressures had a positive impact positively on all three sides of the green innovation strategy. In conclusion, this research was consistent with the findings of qualitative research. The contribution of this research is theoretical benefit by applying the research result to develop and pursue new knowledge, including the managerial advantage through the summary of policy recommendations for national governments, the proposal for a strategic business sector and offers personal level to support the success of the strategy to support green innovation effectively together with the benefit to society in terms of sustainable development.
Description: 55604806 ; สาขาวิชาการจัดการ -- ชัญญาภัค หล้าแหล่ง
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/383
Appears in Collections:Management Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ชัญญาภัค.pdf9.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.