Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3838
Title: THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL THINKING ABILITY ACCORDING TO MARZANO' S CONCEPT IN THAILAND LANDFORM LEARNING FOR PRATOMSUKSA 5 STUDENTS USING EDWARD DE BONO'S THINKING ACTIVITIES
การพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ตามแนวคิดของ Marzano เรื่อง ภูมิลักษณ์ประเทศไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono
Authors: Wassana TRAKANSUTTHISAK
วาสนา ตระการสุทธิศักดิ์
Manasanan Namsomboon
มนัสนันท์ น้ำสมบูรณ์
Silpakorn University. Education
Keywords: กิจกรรมการคิดของ Edward De Bono
บทเรียนCoRT 1
ความสามารถในการคิดวิเคราะห์,ภูมิลักษณ์ประเทศไทย
Management Model with Thinking Activity Based On Edward De Bono
Program CoRT1
Analysis thinking Landform of Thailand
Issue Date:  1
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this research are as follows: 1) to study the analytical thinking ability of Pratomsuksa 5 students after being taught with Edward De Bono's thinking activities 2) to compare the academic achievement in Landform of Thailand topic before and after being taught with Edward De Bono's thinking activities 3) to study the students’ opinions towards the Edward De Bono's thinking activities. The subjects included 29 of Pratomsuksa 5 students at Ongkharak Demonstration School in semester 2 of 2020 academic year. The research collecting data included the following: 1) the achievement test in Landform of Thailand topic 2) the analytical thinking ability test 3) the Pratomsuksa 5 students’ opinions towards Edward De Bono's thinking activities questionnaire. The research instruments included of learning management Three plan based on Edward De Bono's conceptual activities Including learning unit1: Pin Thailand, learning unit2: Thailand morphology and learning unit: 3 central region landscapes. The data were analyzed by mean (), Standard deviation (S.D.), t-test dependent. The results of this research are as follows: 1. The analytical thinking ability of Pratomsuksa 5 Students after learning Edward De Bono's thinking activities were at good level. 2. The academic achievement in Thailand Landform topic of Pratomsuksa 5 Students after being taught with Edward De Bono's thinking activities is higher than before being taught activities at a .05 level significance. 3. The Pratomsuksa 5 students’ opinions towards Edward De Bono's thinking activities were at highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังเรียนโดยการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono  2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ก่อนและหลัง เรื่องภูมิลักษณ์ประเทศไทย โดยการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bonoและ 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 29 คน ภาคเรียน 2 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ องครักษ์ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ภูมิลักษณ์ประเทศไทย แบบวัดความสามารถการคิดวิเคราะห์ และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono เครื่องมือที่ ใช้ในการทดลองคือ แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono จำนวน 3 แผน ได้แก่ หน่วยการเรียนรู้ที่ 1 ปักหมุด Thailand หน่วยการเรียนรู้ที่ 2 สัณฐาน Thailand และหน่วยการเรียนรู้ที่ 3 ภูมิลักษณ์ภาคกลาง วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย()ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน(S.D.) และทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono โดยรวมอยู่ในระดับ ดี 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องภูมิลักษณ์ประเทศไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดตามแนวคิดของ Edward De Bono อยู่ในระดับ มาก
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3838
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60262404.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.