Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3885
Title: BOY SCOUTS ACTIVITY ADMINISTRATION OF BANG SAPHAN NOI 3 (CHAIRAT) CLUSTER UNDER PRACHUAP KHIRI KHAN PRIMARY EDUCATION SERVICE AREA OFFICE 1
การบริหารงานกิจการลูกเสือของศูนย์เครือข่ายคุณภาพการศึกษาบางสะพานน้อย 3 (ไชยราช) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1
Authors: Attapon SONGAMPORN
อรรถพล ส่งอัมพร
Sangaun Inrak
สงวน อินทร์รักษ์
Silpakorn University. Education
Keywords: การบริหารงานกิจการลูกเสือ
SCOUT ADMINISTRATION
Issue Date:  1
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The purposes of this study were 1) to know boy scout activity administration of Bang Saphan Noi 3 (Chairat) cluster under Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1, 2) to know about the developmental guidelines of boy scout activity administration of Bang Saphan Noi 3 (Chairat) cluster under Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1. The population of this study was 57 respondents. The research instrument was a questionnaire on boy scout activity administration based on Bureau of Scout Movement Red Cross Youth and Student Affairs. The data were analyzed by frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and content analysis. The finding of this research was as follows:  1. Boy scout activity administration of Bang Saphan Noi 3 (Chairat) cluster under Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1 in overall aspects at the high-level. Ranking from the highest arithmetic means to the lowest respectively were: boy scout, scout master, scout activity and scout director. 2. The developmental guideline of boy scout activity administration of Bang Saphan Noi 3 (Chairat) cluster under Prachuap Khiri Khan Primary Educational Service Area Office 1 found that, school should teach boy scout at lease once a week by support them to practice many skills from curriculum and joy some religious events and volunteer activities. Scout directors should define scout structure and support resources and people to make cooperation. Moreover, they should follow the operation. Scout masters have to train themselves to be good in scout and cooperated plan to teach scout activity in accordance with the policy and context. Scout activity should modern, integrated skills to increase knowledge, morals and ethics.  
          การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) การบริหารงานกิจการลูกเสือของศูนย์เครือข่ายคุณภาพการศึกษาบางสะพานน้อย 3 (ไชยราช) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 2) แนวทางการพัฒนาการบริหารงานกิจการลูกเสือของศูนย์เครือข่ายคุณภาพการศึกษาบางสะพานน้อย 3 (ไชยราช) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 ประชากรประกอบด้วย ผู้อำนวยการลูกเสือโรงเรียน รองอำนวยการลูกเสือโรงเรียน และครูผู้สอนลูกเสือ รวมทั้งสิ้นจำนวน 57 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม เกี่ยวกับ การบริหารงานกิจการลูกเสือ 4 ด้าน ตามสำนักการลูกเสือ    ยุวกาชาด และกิจการนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา  ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารงานกิจการลูกเสือของศูนย์เครือข่ายคุณภาพการศึกษาบางสะพานน้อย 3 (ไชยราช) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 พบว่า โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าผลอยู่ระดับมากทุกด้าน โดยเรียงมัชฌิมเลขคณิตจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ ด้านลูกเสือ ด้านผู้กำกับลูกเสือ ด้านการจัดมวลกิจกรรม และด้านผู้บริหาร 2. แนวทางการพัฒนาการบริหารงานกิจการลูกเสือของศูนย์เครือข่ายคุณภาพการศึกษาบางสะพานน้อย 3 (ไชยราช) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาประจวบคีรีขันธ์ เขต 1 พบว่า ควรจัดให้มี การเรียนการสอนกิจกรรมลูกเสือ โดยส่งเสริมให้มีการฝึกทักษะต่างๆ ตามหลักสูตร เน้นให้มีส่วนร่วมในกิจกรรมวันสำคัญทางศาสนาและจิตอาสา ผู้บริหารต้องกำหนดโครงการให้ชัดเจนพร้อมทั้งการร่วมสนับสนุนทั้งทรัพยากรและบุคลากร ให้เกิดความร่วมมือในการดำเนินกิจกรรมลูกเสือร่วมกัน พร้อมทั้งมีการกำกับ ติดตาม การดำเนินงาน ผู้กำกับลูกเสือควรเข้าร่วมการอบรมพัฒนาตนเองเพื่อให้มีวุฒิทางลูกเสือ มีการร่วมวางแผนกิจกรรมลูกเสือให้สอดคล้องกับนโยบายและบริบท ด้านการจัดมวลกิจกรรมลูกเสือ ต้องปรับเปลี่ยนรูปแบบการจัดกิจกรรมให้มีความทันสมัย บูรณาการทักษะ เพื่อเพิ่มความรู้ คุณธรรม และจริยธรรม   
Description: Master of Education (M.Ed.)
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3885
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630620088.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.