Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3955
Title: | FACTORS AFFECTING THE PURCHASE TO DECISION THE KRUNGTHAI AXA LIFEINSURANCE FOR KRUNGTHAI BANK CUSTORMER,NAKHON PATHOM PROVINCE ปัจจัยที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม |
Authors: | Wassana JUNTA วาสนา จันทะ Kreagrit Ampavat เกริกฤทธิ์ อัมพะวัต Silpakorn University. Management Sciences |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด/ การตัดสินใจซื้อ/ ประกันชีวิต/ กรุงไทยแอกซ่า MARKETING MIX/ BUYING DECISION/ LIFE INSURANCE/ KRUNGTHAI AXA LIFE |
Issue Date: | 1 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | This research is a quantitative research. Its purpose is 1. to study the purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province. 2. to study the marketing mix in purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province. 3. to compare the purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province. And 4. to study factors affecting the purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province. The research samples were 400 users of group purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province. The research tool was a questionnaire. The data were analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, One-way ANOVA, and Multiple Regression Analysis.
The research results were as follows: the purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province was overall at highest agreeable level. When each aspect was considered, the three aspects was at highest agreeable level were to: problem recognition, purchase decision, and evaluation of alternatives. And the two aspects was at high agreeable level were to: purchase, and information search, respectively.
The marketing mix in purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance for Krungthai bank customer, Nakhon Pathom province was overall at high agreeable level. When each aspect was considered, the four aspects was at highest agreeable level were to: product, process, price, and people. And the three aspects was at high agreeable level were to: physical evidence, place, and promotion, respectively.
The hypothesis testing results showed that: the customer with difference in genders has a purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance was different with statistical significance at the 0.05 level, the customer with difference in age, education level, average monthly income, and occupation were different with statistical significance at 0.01. and the marketing mix in product, price, promotion, process, people, and physical evidence affecting the purchase to decision the Krungthai Axa Life insurance with statistical significance at 0.01. งานวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม 2. เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดในการซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม 3. เพื่อเปรียบเทียบกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม และ 4. เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ กลุ่มที่ทำการซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า กระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม โดยภาพรวมมีการตัดสินใจอยู่ในระดับเห็นด้วยอย่างยิ่ง เมื่อพิจารณาแต่ละด้านพบว่า มีการตัดสินใจอยู่ในระดับเห็นด้วยอย่างยิ่ง 3 ด้าน ได้แก่ ด้านการรับรู้ปัญหา ด้านการตัดสินใจ และด้านการประเมินทางเลือก และมีการตัดสินใจอยู่ในระดับมาก 2 ด้าน ได้แก่ ด้านพฤติกรรมหลังการซื้อ และด้านการค้นหาข้อมูล ตามลำดับ ส่วนประสมการตลาดในการซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จังหวัดนครปฐม โดยภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วย เมื่อพิจารณาแต่ละด้านพบว่า มีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วยอย่างยิ่ง 4 ด้าน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านกระบวนการ ด้านราคา และด้านบุคคล และมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วย 3 ด้าน ได้แก่ ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ลูกค้าที่มีเพศแตกต่างกัน มีกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่า อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนลูกค้าที่มีอายุ ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และอาชีพแตกต่างกัน มีกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่าแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการ ด้านบุคคล และด้านลักษณะทางกายภาพ มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตกรุงไทยแอกซ่า อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 |
Description: | Master of Business Administration (M.B.A.) บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม) |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/3955 |
Appears in Collections: | Management Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60602331.pdf | 6.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.