Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4190
Title: Important Techniques for Playing Low Horn
เทคนิคสำคัญเพื่อการบรรเลงบทเพลงสำหรับฮอร์นช่วงเสียงต่ำ
Authors: Kotchakorn SAMPHALANG
กชกร สัมพลัง
Pimchanok Suwannathada
พิมพ์ชนก สุวรรณธาดา
Silpakorn University. Music
Keywords: เทคนิค ; บทเพลงบรรเลงเดี่ยว ; ฮอร์น ; ฮอร์นช่วงเสียงต่ำ
Horn; Horn solo pieces; Low Horn; Techniques
Issue Date:  25
Publisher: Silpakorn University
Abstract: This performance - focused research aimed to elucidate useful techniques for creating high - quality low horn sounds for the purpose of performing low horn repertoire in a public recital. The researcher chose two specific pieces for solo horn performance: Bagatelle for low horn and piano composed by Hermann Neuling, and Concerto for low horn composed by Kerry Turner. As a conceptual framework in analyzing low horn performance techniques, the researcher consulted Eli Epstein, David Nesmith, Randy C. Gardner and conducted interviews with professional horn players.  The research revealed a range of important techniques for playing low horn, namely: characteristics of horn sound in the low register, breathing, embouchure, vowels pronunciation, jaw position, and articulation. These techniques can enhance the tone, precision, and flexibility of the low horn, and have been applied in pieces composed for low horn. The present results guide the horn player in his or her process of creating good low horn sound qualities. 
งานวิจัยเชิงคุณภาพทางการแสดงดนตรีนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เทคนิคการสร้างคุณลักษณะเสียงฮอร์นช่วงเสียงต่ำ และเพื่อแสดงคอนเสิร์ตหน้าสาธารณชน ผู้วิจัยศึกษาบทเพลงที่เฉพาะเจาะจงทางด้านฮอร์นช่วงเสียงต่ำ 2 บทเพลง เพื่อใช้ในการแสดงเดี่ยวฮอร์น ได้แก่ เพลง บากาแตล สำหรับฮอร์นช่วงเสียงต่ำและเปียโน บทประพันธ์ของเฮอมัน นอยลิง และเพลงคอนแชร์โตในกุญแจเสียง F เมเจอร์ สำหรับฮอร์นช่วงเสียงต่ำ บทประพันธ์ของเคอร์รี่ เทินเนอร์ ในการวิเคราะห์เทคนิคฮอร์นช่วงเสียงต่ำ ผู้วิจัยใช้แนวคิดของอีไล เอพสไตน์ เดวิด เนสมิทธ์ แรนดี้ ซี การ์ดเนอร์ และจากการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญเป็นกรอบแนวคิดในการวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่าเทคนิคสำคัญที่เป็นวิธีการเฉพาะของฮอร์นเสียงต่ำ ได้แก่ การสร้างคุณลักษณะของเสียง ด้านวิธีการหายใจ ด้านการทำรูปปาก ด้านการออกเสียงรูปสระ ด้านการจัดตำแหน่งของกราม และด้านการกำหนดรายละเอียดของการบรรเลง เพื่อให้เกิดการควบคุมเนื้อเสียง ความแม่นยำ ความยืดหยุ่นในการบรรเลงของฮอร์นช่วงเสียงต่ำ นำมาปรับใช้ในบทเพลงที่ประพันธ์ขึ้นสำหรับฮอร์นช่วงเสียงต่ำ มีผลทำให้เกิดกระบวนการในการสร้างคุณลักษณะของเสียงที่ดีของฮอร์นช่วงเสียงต่ำ
Description: Master of Music (M.Mus)
ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4190
Appears in Collections:Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621020016.pdf9.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.