Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4301
Title: The Effect of Activity-Based Learning to Enhance English Reading Comprehension of Ninth Grade Students
ผลของการจัดกิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้เพื่อพัฒนาการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Authors: Pawarisa DEEUDOM
ปวริศา ดีอุดม
Vachira Jantarach
วชิระ จันทราช
Silpakorn University
Vachira Jantarach
วชิระ จันทราช
writejoeynow@yahoo.com
writejoeynow@yahoo.com
Keywords: การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน
การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ
Activity-Based Learning
Reading Comprehension
Active Learning
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this study were 1) to investigate the extent to which Activity-Based Learning (ABL) enhanced English reading comprehension of ninth grade students and to explore the opinions of ninth grade students towards Activity-Based Learning (ABL). The samples selected by the simple random sampling technique from eight mixed-performance classes were 36 ninth-grade students who enrolled in the English subject in the second semester of the 2021 academic year. The research instruments consisted of: 1) reading comprehension lesson plans based on Activity-Based Learning, 2) pre-posttests and 3) a questionnaire towards ABL.  The statistic analyses included mean (X), standard deviation (S.D.) and t-test. The findings were concluded below: 1) The mean score of the posttest was higher than that of the pretest at the level of .05. Therefore, it could be concluded that the Activity-Based Learning significantly enhanced the students’ English reading comprehension. 2) The students agreed that ABL could enhance English reading comprehension. The average score of their opinion was 3.81 (S.D. = 0.85). 
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) ศึกษาผลการจัดกิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้เพื่อพัฒนาการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และ (2) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียน ที่เรียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 36 คน เลือกโดยวิธีการสุ่มอย่างง่ายจากห้องเรียนปกติ 8 ห้อง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้พัฒนาการอ่านเพื่อความเข้าใจ โดยใช้กิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ 2) กิจกรรมที่ใช้กิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ 3) แบบทดสอบก่อน-หลังเรียน และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นต่อกิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (X) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) และสถิติทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย 1) คะแนนค่าเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สรุปคือกิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ (ABL) พัฒนาการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนดีขึ้น 2) นักเรียนเห็นด้วยเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมเป็นฐานการเรียนรู้ (ABL) สามารถพัฒนาการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ โดยมีค่าเฉลี่ย 3.81 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.82
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4301
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61254306.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.