Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4327
Title: | THE DEVELOPMENT OF GRADE 6 STUDENTS’ ANALYTICAL THINKING
ABILITY ON SURROUNDING GEOGRAPHY
USING PHENOMENON-BASED LEARNING
TOGETHER WITH FLIPPED CLASSROOM CONCEPT การพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ เรื่อง ภูมิศาสตร์รอบตัวของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐาน ร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน |
Authors: | Chayanat NAWUT ชญาน์นัทช์ ณะวุฒิ Kanlaya Tienwong กัลยา เทียนวงศ์ Silpakorn University Kanlaya Tienwong กัลยา เทียนวงศ์ TIENWONG_K@SU.AC.TH TIENWONG_K@SU.AC.TH |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐาน แนวคิดห้องเรียนกลับด้าน การสอนภูมิศาสตร์ ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ Phenomenon-Based Learning/ Flipped Classroom Concept/ Geography Teaching/ Analytical Thinking Ability |
Issue Date: | 4 |
Publisher: | Silpakorn University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to compare the analytical thinking ability of grad 6 students on the surrounding geography before and after using phenomenon-based learning with the flipped classroom concept; 2) to compare grad 6 students’ learning achievements about the surrounding geography before and after using phenomenon-based learning with flipped classroom concept; and 3) to study primary 6 students’ attitudes toward phenomenon-based learning with flipped classroom concept. The sample group consisted of 28 grad 6 students of Wat Sanphet School (Thaweewittayakom) in the second semester of the academic year 2022 which were obtained by simple random sampling (using the classroom as a random unit).
The research instruments consisted of 1) 3 learning plans with the use of phenomenon-based learning with flipped classroom concept; 2)Analytical thinking ability test; 3)A learning achievement test on the surrounding geography; and 4)A questionnaire eliciting primary 6 students’attitudes toward phenomenon-based learning with flipped classroom concept. Mean, Standard deviation and T-test dependent were used as statistical tools for data analysis.
The research findings show as follows:
1) The analytical thinking ability of grad 6 students after learning by using phenomenon-based learning with the flipped classroom concept (M = 17.75, SD = 2.15) was significantly higher than before (M = 10.82, SD = 2.00) at the .05 level.
2) The learning environment of grad 6 students after learning by using phenomenon-based learning with the flipped classroom concept (M = 21.82, SD = 3.34) was significantly higher than before (M = 12.82, SD = 2.71) at the .05 level.
3) The overall attitudes of grad 6 students toward phenomenon-based learning and the flipped classroom concept were at a high level. (M = 4.28, SD = 0.66) Students agreed with learning activities, learning benefits, and learning atmosphere. การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ เรื่อง ภูมิศาสตร์รอบตัว ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง ภูมิศาสตร์รอบตัว ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน และ 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดสรรเพชญ (ทวีวิทยาคม) ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 28 คน ได้มาจากวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนจัดการเรียนรู้รายหน่วย โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน จำนวน 3 แผนการเรียนรู้ 2) แบบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ภูมิศาสตร์รอบตัว และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน หลังเรียน (M = 17.75, SD = 2.15) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 10.82, SD = 2.00) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้การจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน (M = 21.82, SD = 3.34) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 12.82, SD = 2.71) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05 3) ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ปรากฏการณ์เป็นฐานร่วมกับแนวคิดห้องเรียนกลับด้าน โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (M = 4.28, SD = 0.66) นักเรียนเห็นด้วยในด้านการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ด้านประโยชน์ที่ได้รับจากการเรียนรู้ และด้านบรรยากาศในการเรียนรู้ ตามลำดับ |
URI: | http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4327 |
Appears in Collections: | Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
61262308.pdf | 12.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.