Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/441
Title: การศึกษาสภาพความต้องการและรูปแบบการนำเสนอรายการโทรทัศน์ เพื่อการสื่อสารสุขภาพสำหรับเยาวชน
Other Titles: THE STUDY OF NEED FOR FORMAT OF YOUTH ’S TELEVISION PROGRAMS FOR HEALTH.INDIVIDUAL STUDY
Authors: สิทธิสินทรัพย์, สิทธิเดช
SIDHISINSUB, SIDHIDEJ
Keywords: รูปแบบรายการโทรทัศน์
สื่อสารสุขภาพ
เยาวชน
FORMAT TELEVISION PROGRAMS
HEALTH COMMUNICATION
YOUTH
Issue Date: 5-Aug-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1.เพื่อสำรวจและศึกษาสภาพความต้องการในการรับชมรายการโทรทัศน์เพื่อการสื่อสารสุขภาพของเยาวชน 2.เพื่อศึกษารูปแบบรายการโทรทัศน์เพื่อการสื่อสารสุขภาพสำหรับเยาวชน 3.เพื่อนำเสนอรูปแบบรายการโทรทัศน์เพื่อการสื่อสารสุขภาพสำหรับเยาวชน ประชากรที่ใช้ศึกษา คือเยาวชนที่มีอายุระหว่าง 15 – 24 ปี กลุ่มตัวอย่างจำนวน 169 คน ได้มาจากการเปิดตารางของ Krejcie and Morgan จากจำนวน 300 คน กลุ่มตัวอย่างเพื่อศึกษาความคิดเห็นประกอบด้วยผู้เชี่ยวชาญที่มีประสบการณ์ด้านการผลิตรายวิทยุโทรทัศน์หรือวิทยุกระจายเสียง,ด้านเทคโนโลยีการศึกษาหรือโทรทัศน์การศึกษา,ด้านการสื่อสารสุขภาพ การสาธารณสุข และวิทยาศาสตร์สุขภาพ จำนวน 15 คน และผู้ทรงคุณวุฒิเพื่อรับรองรูปแบบมีประสบการณ์ด้านการผลิตรายวิทยุโทรทัศน์หรือวิทยุกระจายเสียง,ด้านเทคโนโลยีการศึกษาหรือโทรทัศน์การศึกษา,ด้านการสื่อสารสุขภาพ การสาธารณสุข และวิทยาศาสตร์สุขภาพ จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามความคิดเห็น แบบสัมภาษณ์อย่างมีโครงสร้างสำหรับผู้เชี่ยวชาญ และแบบประเมินรับรองรูปแบบ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (x) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ผลการวิจัยพบว่า 1.ผลการสำรวจความคิดเห็นของกลุ่มเยาวชนที่มีต่อสภาพปัจจุบันของรายการโทรทัศน์ด้านสื่อสารสุขภาพ พบว่าต้องการเนื้อหารายการที่เน้นให้คำแนะนำรักษาสุขภาพมากเป็นอันดับที่ 1 และต้องการรายการที่ให้คำแนะนำในการออกกำลังกาย,ให้ความรู้ด้านอาหารและส่งเสริมการบริโภค (ตามลำดับ) ในด้านรูปแบบรายการต้องการรับชมรูปแบบวาไรตี้มากที่สุดคิดเป็นร้อยละ 70.1 รองลงมารูปแบบรายการสนทนา และรูปแบบรายการเกมส์โชว์ (ตามลำดับ) ในด้านวิธีการนำเสนอพบว่ากลุ่มเยาวชนให้ความสนใจผู้ร่วมรายการ และผู้ปรากฏในรายการมากเป็นอันดับที่ 1 คิดเป็นร้อยละ 43.19 รองลงมาคือทักษะ ความรู้ความสามารถ บุคลิกภาพของวิทยากรและทักษะ ความรู้ความสามารถ บุคลิกภาพของพิธีกร (ตามลำดับ) 2.ผลการศึกษารูปแบบรายการโทรทัศน์ด้านสุขภาพ พบว่าเยาวชนมีความต้องการรูปแบบรายการที่มีวิธีการนำเสนอที่สั้น กระชับ เข้าใจง่าย ไม่น่าเบื่อ มีการนำภาพประกอบกราฟิกหรือเทคนิคการนำเสนอที่น่าสนใจเข้ามาใช้ในการดำเนินรายการ พิธีกร ผู้ดำเนินรายการและผู้ปรากฏตัวในรายการต้องเป็นที่รู้จักของกลุ่มเยาวชน 3.การนำเสนอรูปแบบรายการโทรทัศน์พบว่ามีความเหมาะสมในระดับมาก ( x= 3.88,S.D. 0.45) The objectives of This research were 1.to survey and study the need of watching Television Program’s Youth for Health Communication 2.to study format Television Program’s Youth for Health Communication 3.to presentation Format Television Program’s Youth for Health Communication. The Samples used in the research is youths age between 15 – 24 years old from Krejcie and Morgan statistic methodology summary 300.The Second group are The experts who were professionals in radio broadcasting or television broadcasting including both educational technology and Communication Health, Public Health technician or Health Sciences for interview by the structured interview.The Third group are The experts who were professionals in radio broadcasting or television broadcasting including both educational technology and Communication Health, Public Health technician or Health Sciences for judgment to confirm format Television Program’s Youth for Health Communication by evaluation for format approves.The Statistic for data analysis was the frequency,the percentage,the average (x), the standard deviation (S.D.) and descriptive methods. The results of this research were as follow : 1.Needs of the content of television program ’s youth focused on advice and keep their health are ranked first and advice exercises television programing ,educate food and promotion food consumption (respectively).The Format of television programing’s youth focused on Variety program most popular percentage 70.1 secondary were Talk Program and Games show program (respectively).The Presentation of television programing’s youth were interested Participant in a show and appear person in a show are ranked first most popular percentage 43.19 secondary were skill knowledge Competency of lecturer and skill knowledge Competency of Master of Ceremony MC. (respectively) 2.The result of interview from experts showed consistent were the presentation must shorty, cleary,compactly,not boring and should have graphic or presentation technique were interested for operate Master of Ceremony (MC) ,Guest or Interviewer in Television Program must be well-known. 3.The approval of the format television program by the specialist ,the appropriateness was good. ( x= 3.88,S.D. 0.45
Description: 54257336 ; สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา -- สิทธิเดช สิทธิสินทรัพย์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/441
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54257336 สิทธิเดช สิทธิสินทรัพย์ .pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.