Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4443
Title: Development of mathematics learning achievement on addition, subtraction, multiplication and division by using vedic mathematics techniques in combination with online games for prathomsuksa 4 students
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Authors: Anattaya KAEWSAIKERD
อณัฐญา แก้วไซเกิด
Worakrit Supaporn
วรกฤษณ์ ศุภพร
Silpakorn University
Worakrit Supaporn
วรกฤษณ์ ศุภพร
w.supaporn@hotmail.com
w.supaporn@hotmail.com
Keywords: การดำเนินการบนจำนวนนับ
เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิต
เกมออนไลน์
Operations on natural numbers
Vedic mathematics techniques
Online games
Issue Date:  4
Publisher: Silpakorn University
Abstract: The objectives of this research were 1) to compare learning achievements in the areas of addition, subtraction, multiplication, and division using Vedic mathematics techniques and online games before and after learning; 2) to compare learning achievements in the same areas using a measurement criterion of 70%; 3) to compare students' fast mathematics skills before and after incorporating Vedic mathematics techniques and online games into the teaching methodology; 4) to investigate the level of satisfaction among students before and after incorporating these techniques into the teaching methodology. A sample group of 25 prathomsuksa 4 students from Anubannongprue School, in their second semester of the academic year 2022. The research tools included a Mathematics Learning Plan that incorporated Vedic mathematics techniques and online games to teach addition, subtraction, multiplication, and division concepts; an achievement test before and after the instruction on these concepts; and a satisfaction questionnaire to assess the management of learning involving Vedic mathematics techniques and online games in teaching these concepts. Our study results revealed the following: (1) The post-learning achievement was significantly higher than the pre-learning at a statistical significance level of 0.05. (2) The post-learning achievement was found to be below the 70% threshold at a statistical significance level of 0.05. The sample group of students 20 students achieved the academic achievement of higher than 70% obtained a mean score of 87.17%. (3) The fast arithmetic skills of the sample group performed demonstrated an statistical significantce improvement after the instruction at a level of 0.05. (4) The satisfaction levels of the students with the teaching methodology that incorporated Vedic mathematics number crunching and online games were found to be the highest.
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์  1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์  2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์กับเกณฑ์ร้อยละ 70 3) เพื่อเปรียบเทียบทักษะคิดเลขเร็วก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจหลังเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนอนุบาลหนองปรือ ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 25 คน โดยมีเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้คณิตศาสตร์ เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคการคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ 2) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร 3) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคการคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนไม่สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยมีนักเรียนกลุ่มตัวอย่าง 20 คน ที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 ซึ่งคิดเป็นคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 87.17 3) ทักษะคิดเลขเร็วหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 4) ความพึงพอใจต่อการเรียน เรื่อง การบวก การลบ การคูณ และการหาร โดยใช้เทคนิคคิดเลขเร็วแบบเวทคณิตร่วมกับเกมออนไลน์ อยู่ในระดับพึงพอใจมากที่สุด
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/4443
Appears in Collections:Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630720003.pdf5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.