Please use this identifier to cite or link to this item: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/457
Title: สภาพความต้องการและแนวทางในการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตสำหรับบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดีมหาวิทยาลัยมหิดล
Other Titles: THE NEED AND APPROACH OF PUBLIC RELATIONSS COMMUNICATION VIA INTERNET NETWORK FOR THE PERSONNEL OF OFFICE OF PRESIDENT MAHIDOL UNIVERSITY.
Authors: บัวศรีจันทร์, ไมตรี
BUASRIJUN, MAITRI
Keywords: การการสื่อสาร
ประชาสัมพันธ์
เครือข่ายอินเทอร์เน็ต
มหาวิทยาลัยมหิดล
COMMUNICATION
PUBLIC RELATIONS
INTERNET NETWORK
MAHIDOL UNIVERSITY
Issue Date: 8-Feb-2559
Publisher: มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพความต้องการและแนวทางในการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตสำหรับบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดีกลุ่มตัวอย่าง แบ่งเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ 1. กลุ่มบุคลากรสำนักงานอธิการบดีวิทยาเขตศาลายา จังหวัดนครปฐม จำนวน 232 คน โดยการสุ่มอย่างง่าย เพื่อศึกษาสภาพความต้องการและแนวทางการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตของบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดีมหาวิทยาลัยมหิดล สัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 ท่านและผู้บริหาร 3 ท่านเพื่อหาแนวทาง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย ( x ) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ( S.D) วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1.) สภาพความต้องการและแนวทางในการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตสำหรับบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดี มีช่องทางในการทราบข่าวสารการประชาสัมพันธ์ตามลำดับ ดังนี้ (1) Facebook (2) E-mail (3) เว็บไซต์ (4) บล็อก (5) คนส่งเอกสาร (6) Twitter (7) เว็บบอร์ด เครื่องมือหรืออุปกรณ์การสื่อสารการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ต ขอเสนอตามลำดับดังนี้ (1) โทรศัพท์มือถือ (2) คอมพิวเตอร์ตั้งโต๊ะ (3) คอมพิวเตอร์พกพา (4) Ipad (5) บอร์ดอิเล็คทรอนิค (6) โทรทัศน์ (7) บอร์ดประชาสัมพันธ์ 2)ผลการศึกษาแนวทางในการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตของบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดีมหาวิทยาลัยมหิดลมีแนวทางดังนี้ (1) แนวทางในการพัฒนาด้านการสื่อสารนั้นการทำงานทุกหน่วยงานจะต้องมีความเชื่อมโยงกัน (2) แนวทางการประชาสัมพันธ์ต้องพิจารณาความหลากหลายและความเข้าใจ ซึ่งแต่ละคนมีความเข้าใจที่ไม่เหมือนกัน และต้องให้มีความรวดเร็ว ฉับไว ต้องมีการประสานงานระหว่างหน่วยงานเพื่อให้ได้ข้อมูลที่ไม่ซ้ำซ้อนและได้ข้อมูลอย่างรวดเร็ว หน่วยงานต้องตื่นตัวในการทำงานตลอดเวลา (3) ต้องมีการพัฒนาอย่างต่อเนื่องตั้งแต่เรื่องของการนำเสนอข้อมูลต้องกลั่นกรอง ต้องมีเทคนิคการนำเสนอข้อมูลและมีความถูกต้องเป็นสำคัญ มีความน่าสนใจ 3)ความคิดเห็นต่อสภาพ ความต้องการและแนวทางในการสื่อสารเพื่อการประชาสัมพันธ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตสำหรับบุคลากรภายในสำนักงานอธิการบดีมหาวิทยาลัยมหิดลโดยรวมมีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ( x =4.11) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ (S.D. = 0.42) This research aims to study status, requirement and method of public relations communication over internet network for officials in Office of the President of Mahidol University. The sample was separated into 2 groups, 1) the officials in Office of the President of Mahidol University 323 plople. 5 experts and executives interviewed 3 persons to find solutions. The instruments of the research included the questionnaires which was analyzed by using percentage (%), average ( X ), standard division (S.D.) and the data analysis interview was analyzed by using content analysis. The result of this research were : 1)The status, requirement and method of public relations communication over internet network for officials in Office of the President of Mahidol University had 1)The channels for receiving the news as (1)Facebook (2)E-mail (3)Website (4)Blog (5) delivered by man (6)Twitter (7)Web board And the officials of Office of the President of Mahidol University had public relations tools or public relations devices over the internet network for receiving the news as (1)Mobile phone (2)Desktop computer (3)Laptop computer or Notebook (4)Ipad (5) Electronic board (6) Television (7) Information board 2.)The results of studied in over internet network for officials of Office of the President of Mahidol University were (1) The method for developing communication was all the departments needed to be connected (2)The method for public relations had to examine the diversity and understand which the understanding in each person was different and it must be fast and quick. Every departments had to be co-operate which make non-overlap data and received the information quickly. The organizations needed to be active always. (3) The must develop rapidly such as the information was presented quickly and the data has to be screened. The officials must have presentation skill, the accuracy of the data was the first priority and interested. 3)The collected data about the status, requirement and method of public relations communication over internet network for officials in Office of the President of Mahidol University were analyzed and the result found the average scored ( x ) was high (4.11) in total and standard deviation score was 0.42
Description: 54257408 ; สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา -- ไมตรี บัวศรีจันทร์
URI: http://ithesis-ir.su.ac.th/dspace/handle/123456789/457
Appears in Collections:Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54257408 ไมตรี บัวศรีจันทร์.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.